Skip to main content
فهرست مقالات

چشم انداز توسعه پایدار شرق ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 46 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : شرق ، توسعه ، افغانستان ، شرق ایران ، ایران ، خراسان ، چشم‌انداز توسعه پایدار شرق ایران ، اقتصادی ، شبکه ، راه‌آهن

چشم انداز توسعه پایدار شرق ایران ابراهیم بای سلامی غلام حیدر* * دانشگاه تهران تحولات بین‌المللی و ژئوپولیتیکی در نیمه دوم قرن هیجدهم موجب شد که شرق ایران بسیاری از استعدادها و ظرفیت‌های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را از دست بدهد و تمدن شرقی در معرض انحطاط قرار گیرد. تجزیه اتحاد جماهیر شوروی و تحولات بین‌المللی و ملی به ویژه در کشورهای ایران و افغانستان فرصت تازه‌ای برای رشد و توسعه این منطقه به وجود آورده است. در دهه اخیر (1384-1375) تعدادی از طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی و مهم توسط دولت ایران در این منطقه اجرا شده که زمینه مناسبی را برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی و پیشرفت این منطقه فراهم نموده است. مهمترین این طرح‌ها عبارتند از: شبکه‌های راه و راه‌آهن، شبکه‌های انرژی صنعتی مخابراتی، احداث سدهای آبی، امنیت مرزها, سرمایه‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی و توسعه منابع انسانی که در این مقاله توصیف شده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"شبکه راه‌آهن شمال به جنوب(طرح احداث راه‌آهن مشهد-بافق-بندر عباس) بعد از جنگ جهانی دوم،روس‌ها(تحت عنوان اتحاد جماهیر شوروی)طرح‌ کریدور شمال-جنوب و دسترسی به آبهای آزاد جهان را به عنوان یک هدف‌ استراتژیک ارایه کردند(توانا،1383)و دورنمای این پروژه عظیم با مسافتی بیش از 1000 کیلومتر در ایران با اهداف نظامی و اقتصادی از جمهوری ترکمنستان تا خلیج‌ فارس ترسیم گردید اما گرایش حکومت پهلوی در عرصهء منطقه‌ای و تحولات بین المللی بیشتر متوجه طرح‌های امریکا به عنوان ابر قدرت رقیب بود و لشکرکشی شوروی به‌ افغانستان و وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیز از عواملی بود که موجب شد نقشه مذکور بر کاغذ بماند و اجرای آن به آینده موکول گردد. با توجه به وضعیت جدید و تغییر موقعیت‌های‌ ژئوپولیتکی در شرق و شمال شرق کشور به ویژه احداث راه‌آهن سرخس-مشهد و مشهد-بافق-بندر عباس و همچنین امکانات و زیربناهای مهیا شده برای سرمایه‌گذاری‌ در معادن سنگ آهن سنگان طرح شرکت مذکور در قسمت مربوط به ایران اصلاح و تکمیل گردید و تحت عنوان طرح«راه‌آهن تربت حیدریه-سنگان-هرات»(به‌ مسافت 316 کیلومتر)در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1381 در کمیسیون عمران و تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح و با همکاری وزارت راه و ترابری،وزارت خارجه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب گردید(شکل 1)فاز اول این طرح(تربت‌ حیدریه-سنگان)از نظر اجرای تا بهار 1383،70 درصد پیشرفت داشته است که در نوع‌ خود از موفق‌ترین طرح‌های عمرانی استان خراسان محسوب می‌گردد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.