چکیده:
فهم و ادراک دانش،از فردی به فرد دیگر و نیز در حالات گوناگون یک فرد،متفاوت است.این امر سبب می شود درخواست کاربران در نظام های سازمان دهی دانش،به سبب متفاوت بودن فهم ایشان با اندیشه سازندگان نظام های سازمان دهی،به گونه کامل پوشش داده نشود.این مسئله که در متون مربوط به علم اطلاعات تحت عنوان«هرمنوتیک اطلاعات»مطرح است،به شیوه های گوناگون بررسی شده است.در این مقاله،به توصیف هرمنوتیک اطلاعات پرداخته خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
این فرایند تملک، با چرخش گفتوگوی هرمنوتیکی ادراک میشود؛ ـ اطلاعات، متنی است و متن تفسیر، معنا را که فهمیده شده است، تعیین میکند.
معنایی که فهمیده میشود، مبتنی بر دیدگاه پذیرفتهشده است؛ ـ اطلاعات، هرگز کامل نیست؛ همانگونه که همواره، متون بزرگتر یا متون دیگر وجود دارد که ممکن است به آن مرتبط باشد؛ ـ اطلاعات را از یک شخص به شخص دیگر نمیتوان انتقال داد؛ بلکه ممکن است، تنها داده منتقل گردد.
اگر فهم ما همواره مبتنی بر پیشساختار باشد، هر گونه از فعالیتهای تفسیری ممکن است در فرایند توصیف بهمثابه چرخش هرمنوتیکی، خودش در معرض تغییر این ساختار باشد.
(Fonseca and Martin, 2003, 2) هرمنوتیک در علم کتابداری و اطلاعرسانی به سبب آنکه دانش هرمنوتیک درباره تفسیر متون است، روشی آشکار برای علوم کتابداری و اطلاعرسانی به شمار خواهد رفت.
گسترش سازماندهی دانش بهشدت تحت تأثیر تجربهگرایی و اثباتگرایی منطقی بوده است؛ هرچند التفات فزاینده به دیگر رهیافتهای نظری و بهویژه به هرمنوتیک نیز ممکن است در بسیاری از مطالعات نظری در سازماندهی اطلاعات و حوزههای وابسته یافت شود.
هر چه موقعیت علمی، فرهنگی و اجتماعی متخصصان سازماندهی دانش و کاربران نزدیک به هم باشد، امکان بازیابی کامل و جامع اطلاعات از سوی کاربران بیشتر خواهد بود؛ برای نمونه، در روزگار حاضر که مباحث و موضوعات گوناگون میانرشتهای مطرح است و نیز مسائل مطرح در شاخههای گوناگون دانش در حال گسترش و پیشرفتاند، دستهبندی یک متن حدیثی، باید متناسب با این رشد صورت گیرد تا بتواند با کاربران همافقیهای بیشتری داشته باشد.