چکیده:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه ی میزان تاثیر دو روش آموزش به شیوه ی بازی و سنتی برانگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پسر سال سوم ابتدایی شهر تهران بوده است، روش تحقیق، نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه استفاده گردید، حجم نمونه متشکل از60 نفر دانش آموز پسر سال سوم ابتدایی است که30 نفرآن هاگروه آزمایش و30 نفر گروه گواه بوده است و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا محقق از میان مدارس ابتدایی منطقه 7 یک مدرسه، سپس از میان چهارکلاس سوم این مدرسه دو کلاس را انتخاب کرد، بعد از آن یک کلاس را به گروه آزمایش و کلاس دیگر را به گروه گواه واگذار کرد. ابزارهای سنجش در این پژوهش شامل پرسش نامه ی انگیزه ریاضی، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و آزمون هوش ریون بوده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و در بخش استنباطی از تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین های انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آموزش دیده با روش بازی و دانش آموزان آموزش دیده با روش سنتی، از نظر آماری تفاوت معنا دار وجود دارد؛ بدین صورت که میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که به روش تدریس بازی آموزش دیده بودند نسبت به دانش آموزانی که به روش تدریس سنتی آموزش دیده بودند، بیشتر بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که آموزش به شیوه ی بازی نقش پررنگ و با اهمیتی در افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.
The current study is an attempt to compare the effects of game-based and traditional teaching methods on third grade male students' motivation and progress in math in Tehran City. The research method is quasi-experimental and it is based on pretest-posttest procedure involving a control group. The sample included 60 third grade male students which were equally divided into experimental and control groups through available sampling method. The researcher first selected a primary school in District 7 of Tehran، and then two classes out of its four third grade classes were selected. Afterwards، one of the classes was detrmined as the control group and the other as the experiment group. The measurement tools of the research comprised (1) math motivation questionaire، (2) researcher-made achievement test and (3) Ryan's IQ test. Descriptive statistical mehtods (mean، standard deviation، etc.) were applied to analyze data، and covariance was applied in drawing conclusions. The results found through data analysis indicated that there is statistically significant diference between the means of motivation and educational progress of the students trained through game-based method and the students trained through traditional method. That is to say، motivation and achievement levels of students who had been trained through game-based teaching methods were more campared to motivation and achievement levels of the students who had been trained through the traditional methods. Thus، it can be concluded that the teaching style plays a substantial role in increasing students’ motivation and academic achievement.