چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی بود. نمونه گیری به صورت غیرتصادفی بود. گروه نمونه شامل ۳۲ نفر از مربیان زن مراکز پیش دبستانی شهر تهران بودند. مطالعه ی حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی است. پس از اعلام آمادگی مربیان برای شرکت در پژوهش، کارگاه های آموزشی، هفته ای یک بار در بیست و یک جلسه ی دو ساعته برگزار شد. بسته ی مداخلاتی مورد استفاده شامل دو بخش آموزش حل مسئله و آموزش مدیریت خشم بود. ابزارهای سنجش نیز عبارت بودند از: پرسش نامه سلامت روانی- 28، سیاهه خشم حالت- صفت و مقیاس روش های تربیتی معلمان، قبل از شروع و بعد از اتمام دوره آموزش، مربیان پرسش نامه های مذکور را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گرفت. یافته ها نشان داد که شرکت مربیان در کارگاه ها، به افزایش حل مسئله، کاهش پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و استرس آنان منجر شده است و هر دو میانگین بهزیستی و درماندگی روان شناختی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار داشتند؛ ولی خرده مقیاس های خلق و خوی خشمگینانه، کنترل خشم درونی و بیرونی بین دو مرحله تفاوت معنادار نشان ندادند. یافته ها مبین آن است که این مداخلات نسبتا ثمربخش بوده است، هرچند که تغییر ویژگی های شخصیتی پایدار نیازمند برنامه های طولانی مدت و پیگیری های مداوم تر است.
The aim of the present study was to investigate effectiveness of anger control and problem solving training on mental health and teaching style of pre-school teachers. The sample included 32 female teachers of pre-school centers in Tehran. The design of the study is quasi-experimental with single group pre-test and pos-test design. Training workshops were held once a week for 21 sessions and every session lasted for two-hours. The intervention package used in this study included two parts: teaching problem solving and anger management training. Assessment tools included Mental Health Inventory- 28، State- Trait Anger Expression Inventory، and Teaching Style. Before and after workshops، questionnaires were completed by the teachers. Results showed that teachers participation in the workshops lead to the increase of their scores on problem solving، and decrease on aggression، depression، anxiety and stress. Both means of well-being and psychological distress factors in pre-test and pos-test stages showed significant differences، however، subscales of anger temperament، anger control-in، and anger control-out between the two stages showed no significant differences. The results revealed that the intervention package was effective، though permanent changes of personality characteristics need more time and effort.