چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه ی یک الگو برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت گیری هدف های پیشرفت و هوش معنوی انجام شد. طرح پژوهش در این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. بدین منظور 400 دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسش نامه ی راهبردهای شناختی و فراشناختی برگرفته از مجموعه مقیاس های راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)، پرسش نامه ی تجدید نظر شده جهت گیری هدف های پیشرفت (AGQ-R) و پرسش نامه هوش معنوی (SIQ) را تکمیل کردند. یک آزمون معلم ساخته به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی زیست شناسی در نظر گرفته شد. داده ها با روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نقش واسطه ای راهبردهای شناختی و فراشناختی و هوش معنوی را در میان جهت گیری هدف های پیشرفت و پیشرفت تحصیلی تایید کرد. همچنین هدف اجتناب از عملکرد تاثیر مستقیم و منفی بر پیشرفت تحصیلی داشت (P<0/01). بنابراین برای افزایش پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی نخست باید به آموزش هدف تبحرگرا، سپس به آموزش خودنظم دهی فراشناختی اقدام کرد و در نهایت از پیامدهای منفی هدف اجتناب از عملکرد آگاه بود.
The aim of this study was to offer a pattern for predicting academic achievement based on cognitive and metacognitive strategies، achievement goals orientation and spiritual intelligence. The research design of this study was descriptive-analysis of correlation type. In order to reach the goal of the research 400 high school students were selected using stratified random sampling. All of them completed the revised achievement goals orientation questionnaire (AGQ)، motivational strategies for learning questionnaire (MSLQ) and the spiritual intelligence questionnaire (SIQ). Teacher-made tests were considered as indicator of academic achievement on biology lesson. The data were analyzed using path analysis. The results of regression analysis confirmed the Intermediatry role of cognitive and metacognitive strategies and spiritual intelligence between achievement goals orientation and academic achievement. Also، Performance-avoidance goal had a direct and negative effect on academic achievement (p<0/01). So to increase the academic achievement in biology the first step must be training mastery approach goal، then training metacognitive self-regulation and finally be aware of the negative consequences of performance-avoidance goal.