چکیده:
پژوهش حاضر ب همنظور شناسایی تاثیر آموزش مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پای هی اول متوسطه ی شهر همدان انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی مورد مطالعه کلیه ی دانشآموزان دختر پای هی اول متوسط هی شهر همدان، و تعداد آنها 3734 نفر بود. تعداد 60 نفر(ISM) از آنان به شیوه ی نمونهگیری تصادفی و پس از اجرای پرسش نامههای اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت تحصیلی براساس کسب رتبه ی درصدی بالای 70 در پرسش نامه ی اضطراب امتحان انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل
به طور برابر ( 30 نفر) جایابی شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، آموزش مدیریت زمان را دریافت نمودند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، پسآزمون پرسش نامههای ذکر شده از دانشآموزان گرفته شد و دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مدیریت زمان موجب کاهش اضطراب امتحان و افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دان شآموزان شده است. بین اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه ی منفی معنیدار وجود داشت و میزان تاثیر
آموزش مدیریت زمان بر اضطراب امتحان بیشتر از انگیزش پیشرفت تحصیلی بود.
The present study is designed to identify the effect of time management training on test anxiety and academic achievement motivation among the first grade high school girls in Hamadan city. This study has been conducted on the basis of experiment through a pretest-posttest plan and a control group. The research population included all first grade high school girls in Hamadan (3734 students). Sixty of research population had been randomly chosen based on their ranking after the implementation of the questionnaires namely: Test Anxiety Inventory (TAI) and Inventory of School Motivation (ISM). They were randomly assigned to an experimental (n=30) and a control groups (n=30). The experimental group received time management training for 10 sessions، but the control group did not received any intervention. After the sessions، the students were given posttest questionnaires and the data have been analyzed using covariance analysis method and Pearson correlation. Findings showed that time management training leads to reducing test anxiety and increases students' academic achievement motivation. There was a negative relationship between test anxiety and students' academic achievement motivation، and the effect of time management training on test anxiety was more than the effect of academic achievement motivation.