چکیده:
تاسیس و توسعۀ سازمان های مردم نهاد که از جمله سازوکارهای مشارکت مردم در سـطوح محلـی، ملی و بین المللی است ، بر عرصه های گوناگون زندگی جوامع انسانی تاثیر گذارده ومیگذارد. یکی از این حوزه های تاثیرپـذیر، منـافع امنیـت ملـی کـشورهاست .بـرای سیاسـت گـذاری در حـوزة سازمان های یادشده ، شناخت عوامل متفاوت و از جمله عوامل سیاسی و امنیتی ضروری است . ایـن تحقیق برآن است تا با شناخت این عوامل ، میزان و چگونگی تاثیرگذاری آنها بر ابعاد منافع امنیـت ملی کشور را دریابد. حاصل این پژوهش که با روش های تحقیق پیمایشی، اسنادو مدارک علمی و مصاحبۀ عمقی صورت پذیرفته است ، نشان میدهد که عوامل یادشده بر سه بعد منافع امنیـت ملـی جمهوری اسلامی ایران ؛ یعنی ایدة دولت ، نهادهای دولت ،و پایگاه مادی دولت ، تاثیر مستقیم دارند. بر این مبنا بیشترین تاثیر این عوامل بر بعد ایدة دولت است .
The establishment and development of non-governmental organizations، which are considered among the mechanisms for the people’s participation at the local، national and international levels، has and continues to impact the different areas of the life of human societies. One of these impacted fields is the national security interests of the countries. For policy making in the field of these organizations it is necessary to understand different elements، especially political and security factors. This research will recognize those elements and the way in which they impact the different dimensions and levels of the national security interests of the country. The results taken from this research، which has been conducted through survey methods and on the basis of scientific documents and instruments as well as in-depth interviews، indicates that the said factors directly impacted three dimensions، namely “the idea of the state”، “the institutional expression of the state” and “the physical base of the state” of the Iranian national security interests. In this regard the highest impact of those factors can be traced to the idea of the state of national security interests.
خلاصه ماشینی:
امام در این خطبه مصلحتجوئیها سیاسی را رد کرده و بر لغو هرگونه امتیاز حاصل از برتریجوییهای اجتماعی و قومی و قاطعیت در اجرای عدالت تأکید میورزد: این اصول درواقع همان دیدگاههای بنیادین بود که بر سراسر حکومت امام علی(ع) حاکمیت یافت و در عین حال توضیحدهنده هدفی مقدس بود که در آن،عنصر دین و اخلاق دینی تعیینکننده بشمار میرفت.
این سخنان امام به خوبی اصل بنیادین حاکم بر حکومت وی که پایبند عمیق به ارزش های دینی و اخلاقی است،هویدا میسازد و در چارچوب چنین نگرشی است که امام علی(ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر توصیه میکند که مالک همواره دریافت خود را از قدرت سیاسی اصلاح کند(نهج البلاغه 1351:933 نامه 53).
بهویژه اینکه شرایط حاکم بر جامعه اسلامی در دوره خلافت خلفای پیشین و بطور اخص در دوره خلیفه سوم، کششهای اجتماعی به سوی عدالت را دو چندان کرده بود ازاینرو،امام در نخستین خطبه خود و در روز نخست حکومت یکی از محورهای اصلی برنامه کار خود را اجرای عدالت اعلام کرد(ابن ابی الحدید ج 7،1385 ه ق:38-37)و از همان روز نیز این سیاست را به اجرا درآورد.
در این راستا،یکی از ویژگیهای مهم مورد تأکید امام علی(ع)در سیاست و حکومت مسئله وفای به عهد و پرهیز از نقض آن بوده به نحوی که وی همواره در جریان حکومت،آن را رعایت کرده است.
ج. سیاست اخلاقی در سیره عملی امام علی(ع) علی ابن ابی طالب(ع)در دورۀ حکومت خود نیز ضوابط و احکام دین و اصول اخلاقی را سرلوحۀ سیاستهای عملی خویش قرار داد.