چکیده:
هدف این پژوهش تعیین عوامل موثر بر کیفیت خدمات گردشگری ورزشی است . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام گرفته است . نمونة آماری ٢٦٥ نفر از گردشگرانی بودند که به طور تصادفی ساده از میان تماشاگرانی که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در تاریخ ١٣٩٠/١/١٠ در ورزشگاه آزادی حضور داشتند، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامة شانک است . روایی و پایایی پرسشنامه به دقت تایید شد (٠٨٩٢=Cronbach's Alpha) . برای تجزیه وتحلیل داده ها از بستة نرم افزاری ١٦ SPSS به منظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار لیزرل برای انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلة ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد اگرچه هر سه متغیر «کیفیت دسترسی »، «کیفیت مجموعة ورزشی » و «کیفیت مسابقه » تاثیر معناداری بر «کیفیت خدمات گردشگری ورزشی » دارند، تاثیر کیفیت مسابقه بیشتر است و برای بهبود وضعیت گردشگری ورزشی باید به آنها توجه کرد.
The aim of this research was to determine those factors affecting sport tourism service quality. The research method was descriptive – correlation which was conducted as a field research. The statistical sample consisted of 265 tourists who were randomly selected from those spectators attending Tehran Azadi stadium to watch a football game between Esteghlal and Persepolis teams in March 2011. Shonk’s questionnaire was used to collect the data. The validity and reliability were approved (α=0. 892). The SPSS 16 software was used for descriptive statistics and exploratory factor analysis. Also، confirmatory factor analysis and structural equation modeling (SEM) were performed by LISREL software. The results showed that although “access quality”، “sport complex quality” and “contest quality” had significant effects on sport tourism service quality، the effect of contest quality was more and these variables should receive special attention to improve sport tourism.
خلاصه ماشینی:
استادیار، گروه تربیت بدنی ، دانشکدة علوم، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی چکیده هدف این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات گردشگری ورزشی است .
کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی نیز در تحقیقات مختلفی بررسی شده است و ابعاد گوناگونی دارد.
بحث کیفیت خدمات گردشگری ورزشی در بخشی از تحقیقات انجام گرفته در کشور بررسی شده است ، به طوری که هنرور (١٣٨٣) بیان کرد که یکی از عوامل جلب کنندة گردشگران به شهر یا کشور میزبان رویدادهای ورزشی « بازاریابی و خدمات مناسب آژانس های گردشگری » است (١٤).
پس از تحلیل عاملی تأییدی ، تجزیه وتحلیل مدلسازی معادلة ساختاری برای بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات گردشگری ورزشی انجام گرفت .
در همین راستا می توان به این نکته اشاره کرد که ویژگی های جمعیت شناختی (مانند سن ، جنس و تحصیلات ) از جمله عوامل تأثیرگذار بر انتظارات گردشگران است و باید به آنها به منظور پیش بینی میزان حضور گردشگران ورزشی در مسابقات توجه کرد (٤٣).
٨. صداقتی ، پریسا؛ همتی نژاد، مهر علی ؛ محرم زاده ، مهرداد.
"Can service quality predict customer satisfaction and behavioral intention in the sport tourism industry?" An application of the SERVQUAL model in an outdoors setting, Journal of Sport Tourism 10 (2), pp:101-111.
"Perceptions of service quality, satisfaction and the intent to return among tourists attending a sporting event".
"Service Quality, Satisfaction, and Intent to Return in Event Sport Tourism".