چکیده:
شاخص توسعه انسانی متعارف با نگرشی خاص و محدود به انسان، تمام هدفهای شاخص را متوجه اصل رفاه مادی کرده و بعد روحی و معنوی انسان بهعنوان اساسیترین بعد وجودی وی، مورد غفلت شده است. توجه اسلام به این بعد، نگاه به جنبه مادی انسان را نیز در دو عرصه فردی و اجتماعی و نقش مکمل آندو در راه پیشرفت تحت تاثیر قرار داده است. شاخص پیشرفت انسانی اسلام، معیارهای دینداری، علم و معرفت، آزادگی و کرامت و تامین معاش را مورد تاکید قرار داده که افزون بر غنابخشی به معیارهای شاخص توسعه انسانی متعارف در کنار رفاه نسبی، توجه به دین، معرفت، کرامت و آزادگی را ضروری میداند. در تحقیق پیش رو با استفاده از منابع کتابخانهای به منطق و ملاک انتخاب معیار توجه شده و با عنایت به مبانی پیشرفت از دیدگاه اسلام و بهکارگیری روش تحلیلی ـ توصیفی به تبیین معیار علم و معرفت و شاخصها و نماگرهای سنجش آن پرداخته میشود.
The common human development index (HDI) is based on a particular narrow view to human beings. By concentrating on the pecuniary welfare of the human beings، it disregards the spiritual aspect of their life as the most fundamental aspect of their existence. Islam's paying attention to this aspect of human life has also made an effect on the approach to the material aspect of his life in both of the individual and social spheres and to their complementing role in the course of progress. The proposed Islamic Human Progress Index has focused on four measures of religiosity، wisdom and knowledge، freedom and dignity، and earning one's livelihood. Such an approach، besides improving the traditional HDI measures، considers paying attention to such criteria as religion، knowledge، freedom and dignity necessary. Using a descriptive-analytical method and utilizing the library resources، we consider the rationale and criterion of choosing the proper measure، and، reviewing the progress foundations in the viewpoint of Islam، we propose some indicators for measuring the criterion of wisdom and knowledge.