چکیده:
رشد نامتناسب ظرفیت اشتغالزایی با افزایش تعداد دانشآموختگان دانشگاهها بیکاری دانشآموختگان را به معضلی مهم در کشور تبدیل کرده است. یکی از راههای اشتغال، کارآفرینی و بهترین پیشبینیکنندة آن، قصد است؛ همچنین یکی از عوامل مؤثر در شکلگیری قصد کارآفرینانه سرمایة انسانی است. پژوهش حاضر تلاش میکند تا رابطة سرمایة انسانی و قصد کارآفرینانه را از طریق متغیرهای میانجی سبکشناختی شهودی و منطقی بسنجد. در این پژوهش، سرمایة روانشناختی و متغیرهای فردی متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شدهاند. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، کمی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران تشکیل دادهاند که با استفاده از فرمول کوکران، 140 پرسشنامه به صورت تصادفی در دسترس از دانشجویان گردآوری شد. نتایج این پژوهش رابطة مثبت سرمایة انسانی و قصد کارآفرینانه را تأیید میکند؛ همچنین اثر سرمایة روانشناختی و متغیرهای فردی بر قصد از طریق متغیرهای میانجی سبک شناختی شهودی و منطقی به اثبات رسید. این در حالی است که آموزش تنها از طریق سبک شناختی منطقی و تجربة پیشین از طریق سبک شناختی شهودی بر قصد کارآفرینانه مؤثرند.
The increase in the number of university graduates، especially at MA level، in the recent years on one hand and the disproportionate growth of employment on the other hand، has made graduates unemployment one of the major challenges of the country. Most students prefer to be employed، while employment capacity in society and increase in the number of students do not match closely. Entrepreneurship is one of the ways to create employment; and intention is the best predictor of any behavior including entrepreneurship. Entrepreneurial intention is influenced by different factors، including human capital. The present study tries to investigate the effect of human capital on entrepreneurial intention through mediator variables as well as intuitive and rational styles. In this study، psychological capital and individual variables were regarded as control variables. The participants of the study incorporate the MA students of the School of Electrical and Computer Engineering of Tehran University. 140 questionnaires were randomly distributed among them. This is an applied and quantitative research regarding the purpose and methodology of the research. The research yielded the result that human capital (education and experience) has a significant effect on entrepreneurial intention. It was also proved that psychological capital and individual variables influence intention through cognitive style، while education and experience influence entrepreneurial intention through rational and intuitive styles، respectively.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش درصدد آن است که با توجه به نظریات به بررسی رابطۀ سرمایۀ انسانی و روان شناختی و متغیرهای فردی و قصد کارآفرینانه از طریق متغیر میانجی سبک شناختی در کشور و به طور خاص نمونۀ آماری بپردازد و اعتبار آن ها را مورد آزمون و ارزیابی قرار دهد.
(Krueger, 1993) برد (١٩٨٨، ١٩٩٢) به بررسی بعد تجربۀ پیشین بر قصد کارآفرینانه از طریق سبک شناختی پرداخته و تلاش کرده است که زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را که مشوق افراد به سوی ایجاد و توسعۀ کارآفرینی هستند شناسایی و تبیین کند.
در فرضیۀ دوم نیز با توجه به ضریب مسیر ٠/٤٣ و ٠/٥٦ و آمارة t به مقدار ٤/٩٨ و ٦/٨٧ می توان گفت که آموزش از طریق سبک شناختی منطقی در سطح اطمینان ٩٩ درصد بر قصد کارآفرینانه تأثیر معنادار و مثبتی دارد؛ بنابراین ضرایب از نظر آماری معنادارند و فرضیه تأیید میشود.
مقدار ضریب تعیین (R٢) نیز ٠/٦٩ است که نشان می دهد که متغیر تجربۀ پیشین از طریق سبک شناختی شهودی روی هم رفته توانسته ٦٩ درصد از تغییرات قصد کارآفرینانه را پیش بینی کند.
مقدار ضریب تعیین (R٢) نیز در فرضیۀ پنجم ٠/٧١ شده است که نشان میدهد متغیر سرمایۀ روان شناختی از طریق سبک شناختی شهودی توانسته ٧١ درصد از تغییرات قصد کارآفرینانه را پیش بینی کند.
"Class matters: human and social capital in the entrepreneurial process".
"Entrepreneur Human-capital Inputs and Small Business Longevity".
"Intention-based models of entrepreneurship education".
"The effects of demographic characteristics on entrepreneurial intention in the pre-venture stage of entrepreneurship".