چکیده:
آموزش کارآفرینی از مهمترین برنامههای آموزشی غیر رسمی است که در بسیاری از مراکز آموزشی در حال انجام است. هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزة یادگیری/انگیزة آموزشی با انتقال آموزش است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است و تعداد 164 نفر از کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان در دو مرحلة پیشآموزشی و پسآموزشی مورد سنجیده شدند. پرسشنامههای مرحلة پیشآموزشی عبارت بودند از: مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو، پتی و کائو (1984)، مقیاس خودکارآمدی پیشآموزشی کوئینونز (1995) و پرسشنامة انگیزة یادگیری نو و ویلک (1993). پرسشنامههای مرحلۀ پسآموزشی تحقیق عبارت بودند از: پرسشنامۀ خودکارآمدی پسآموزشی براون (1999) و پرسشنامۀ محققساختۀ انتقال آموزش. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین همة متغیرهای تحقیق و انتقال آموزش روابط مثبت معناداری وجود دارد؛ به علاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که دو متغیر نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی توان پیشبینی انتقال آموزش را دارند. با عنایت به این موضوع که سازههای نیاز به شناخت و خودکارآمدی پسآموزشی از طریق آموزش قابل ارتقا هستند، میتوان انتظار داشت که با طراحی برنامههای آموزشی بر مبنای این دو متغیر انتقال آموزش به عملکرد نیز افزایش یابد.
Entrepreneurship education is one of the most important informal training programs that are conducted in most training centers. The aim of this research is to investigate the relationship between need for cognition، training self-efficacy، and learning training motivation with training transfer. The method of research is correlational and 164 trainees of entrepreneurship center of University of Esfahan have been measured in two phases (pre-training and post-training). Questionnaires used in Pre-training stage were Cacioppo، Petty and Kao''s scale of need for cognition (1984)، Quinones pre-training self-efficacy scale (1995) and Neo & Wilkins learning motivation questionnaire (1993). Questionnaires used in post-training stage were Brown''s post-training questionnaire (1999) and a researcher-made training transfer questionnaire. Data analysis was performed using Pearson Correlation Coefficient and Stepwise Regression Analysis. The fFindings showed that there are significant positive relationships between all research variables and training transfer. Also، the results of Stepwise Regression Analysis showed that the two variables of need for cognition and post-training self-efficacy have the ability to predict training transfer. Since need for cognition and post-training self-efficacy are improvable by training، we can expect to enhance training transfer by designing training programs based on these two variables.
خلاصه ماشینی:
بررسی پیشینۀ تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان میدهد که اثربخشی آموزشـی پیونـد نزدیکی با ویژگی های فراگیران دارد (٢٠٠٢ ,Ford &Goldstein ) و آموزشی اثربخش اسـت که در طراحی آن علاوه بر عوامل آموزشی (مانند ویژگیهای محـیط آموزشـی، ویژگـیهـای مربی و غیره ) به برآورده شدن نیازهای فراگیران و همچنین پیشـایندهای انگیزشـی فـردی توجـه شود (٢٠٠٦ ,Dipboye &Towler ) (بختیاری اسفندقه ، ١٣٨٩).
ایـن پرسشـنامه در پـژوهش هـای بسـیاری مـورد اسـتفاده قـرار گرفتـه اسـت (٢٠٠٧ ,Kuncel &Woo, Harms, ٢٠٠٦ ,Dipboye &Towler ) (حسینی و لطیفیان ، ١٣٨٨؛ مختاری و داورپناه ، ١٣٩١).
انگیزة یادگیری/ انگیزة آموزشی از دیگر متغیرهای مهم و اثرگذار بـر پیامـدهای آموزشـی است و شامل فراینـدهایی اسـت کـه موجـب برانگیختگـی، جهـت و پایـداری رفتـار مـیشـود (١٩٨٠ ,Ilgen &Naylor, Pritchard ).
طبق یافته های دیگر محققان ، تغییـر مثبــت در خودکارآمــدی افــراد یــا بــه عبــارت دیگــر پیــدایش ســطوح بــالای خودکارآمــدی پس آموزشی در فراگیرانی کـه آمـوزش آن هـا بـه اتمـام رسـیده اسـت بـر پیامـدهای آموزشـی اثرگذار است ؛ برای مثال بختیاری (١٣٨٩) نشان داد که خودکارآمدی پس آموزشـی بـه انتقـال آموزش به عملکرد منجر می شود.
پرسش اصـلی پـژوهش ایـن اسـت کـه کـدام ترکیـب از متغیرهای نیاز به شناخت ، خودکارآمدی آموزشی و انگیزة یـادگیری/ انگیـزة آموزشـی انتقـال آموزش را پیش بینی میکند.
بحث و نتیجه گیری نتایج این پژوهش بیانگر وجود روابط مثبت معنادار میان همۀ متغیرهای پـژوهش شـامل نیـاز بـه شناخت ، خودکارآمدی پـیش آموزشـی، انگیـزة یـادگیری/ انگیـزة آموزشـی و خودکارآمـدی پس آموزشی با انتقال آموزش است .