چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش عاطفی بر شایستگیهای کارآفرینانة دانشجویان رشتههای کشاورزی در دانشگاه زنجان است. تحقیق حاضر از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، جزو تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی به شمار میرود. جامعة آماری تحقیق شامل 366 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة کشاورزی دانشگاه زنجان است که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 280 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان تأیید شد. برای تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق، پیشآزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب در دامنه بین 706/0 تا 872/0 بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از تکنیک چندمتغیرة مدلسازی معادلات ساختاری، پردازش شدند. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بیشتر پاسخگویان مورد مطالعه از نظر سطح هوش عاطفی و شایستگیهای کارآفرینانه در سطوح پایین و متوسط قرار دارند. همچنین بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که هوش عاطفی و مؤلفههای آن شامل مهارتهای درونفردی، مهارتهای بین فردی، سازگاری، مدیریت استرس و خودانگیزی، حدود 35 درصد از واریانس شایستگیهای کارآفرینانه را تبیین میکنند.
The main purpose of this study was to investigate the effect of emotional intelligence on students’ entrepreneurship competencies in agricultural majors of University of Zanjan. This study in terms of purpose is considered as an applied research and in terms of data collection is considered as a descriptive and correlation type study. The population of study was including 366 M.Sc. students in agricultural faculty of University of Zanjan. According to Krejcie and Morgan table، a sample size of 280 was selected using a stratified random sampling method (n=280). The standard questionnaire was used to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of faculty members in University of Zanjan. A pilot study was conducted to establish reliability of the instrument. Cronbach’s alpha coefficients for the main scales of questionnaire were at appropriate level (0.706 to 0.872). The data analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) multivariate technique. The results showed that the most of respondents were at low and moderate levels in terms of emotional intelligence and entrepreneurship competencies. Also، the results indicated that emotional intelligence and its components including interpersonal skills، intrapersonal skills، adaptability، change management and self-motivation were explained about 35 percent of variances of entrepreneurship competencies.
خلاصه ماشینی:
از این رو، پرسش اصـلی پـژوهش حاضـر ایـن اسـت کـه آیـا رابطـه ای بـین هـوش عـاطفی و مؤلفـه هـای مختلـف آن بـا شایسـتگیهـای کارآفرینانه دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشگاه زنجان وجود دارد یا خیر؟ مروری بر مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق الف ) شایستگیهای کارآفرینانه از آنجا که درک چگونگی ظهور بنگاه های کسب وکارهای جدید، یک چالش تحقیقاتی جدی به شمار میرود، ارائۀ یک توضیح قابل قبول در خصوص نحوة ایجاد و توسعۀ این بنگاه ها ضروری به نظر میرسد (١٠٥٩ :٢٠٠٧ ,Barney &Alvarez ).
بخش های مختلف پرسشنامه به همراه تعداد گویه ها و مقدار آلفای کرونباخ ابعاد شاخص تعداد گویه ها مقیاس سنجش مقدار آلفای کرونباخ ویژگیهای فردی و حرفه ای سن ، جنس و سابقه فعالیت کشاورزی 3 بر اساس مقیاس های اسمی (برای جنس و سابقه فعالیت ) و نسبی (برای سن ) - شایستگیهای کارآفرینانه توفیق طلبی ریسک پذیری سلاست فکری عمل گرایی کنترل درونی 9 7 5 4 11 ترتیبی (طیف لیکرت پنج سطح از کاملا مخالف = ١ 0/757 0/706 0/806 0/733 0/823 مؤلفه های هوش عاطفی مهارت های درون فردی مهارت های بین فردی سازگاری مدیریت استرس خودانگیزی 30 18 18 12 12 یتا کاملا موافق = ٥) 0/872 0/736 0/746 0/793 0/713 برای بررسی مطلوب بودن مدل و برازش آن با داده های میدانی از شاخص های مختلف برازندگی استفاده شد که در جدول ٤ به این شاخص ها همراه با سطح قابل قبول برای هریک از آن ها اشاره شده است .