خلاصه ماشینی:
"غالبا سازوکار(مکانیسم)توسعه شرکتهای چند ملیتی به سبب دو پیشرفت فنی بوده است:1-رشد شرکتها از نظر ساختاری و تشکلاتی(بزرگ شدن و گسترش)، 2-رشد وسایل ارتباطی جدید الکترونیکی و مخابراتی(تجارت الکترونیک) کشروهای در حال توسعه به شکل فزایندهای توجه این شرکتها را به خود جلب میکنند وا همیت اقتصادی آنها برای شرکتهای چند ملیتی بهطور روزافزون مشخص میشود.
در واقع علل اصلی گسترش شرکتهای فراملیتی به ویژه در کشورهای در حال توسعه،متکی به این ابعاد است؛ اول؛اطمینان از فراهم بودن مواد اولیه ضروری،دوم؛نظارت بر بازارهای خارجی برای تسهیلات صدور کالا و نبض آنها را در اختیار داشتن،سوم؛عدم نیاز به پیشبینی رقابت از سوی شرکتها و سازمانهای کوچک محلی،چهارم؛سود فراوان حاصل از نیروی کار ارزان خلاصه اینکه شرکتهای چند ملیتی یا فراملیتی واقعیت بزرگ زمان حاضر محسوب میشوند که بهطور روزافزون گسترش پیدا کرده و کشورها و ملتهای مختلف را به یکدیگر نزدیکتر کردهاند و همچنین باعث رونق و توسعه اقتصادی در جهان شدهاند.
ارزیابی اثرات اقتصادی و اجتماعی شرکتهای چند ملیتی بر کشورهای در حال توسعه در بررسی منافع و زیانهای عملیات شرکتهای چند ملیتی در کشورهای دیگر، برداشتها و نظرات متفاوتی ابراز شده است که در زیر به پارهای از آنها اشاره میشود: الف-دیدگاههای موافقان طرفداران شرکتهای چندملیتی استدلال میکنند که این شرکتها یکی از عوامل اصلی برای برآوردن آرزوی اکثر کشورهای جهان سوم در دسترسی و جذب دانش فنی و سرمایه خارجی محسوب شده و آن را نشانهای از بشردوستی و همکاری میدانند."