چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عزت نفس و شیوههای فرزندپروری والدین با خود ناتوانسازی تحصیلی انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و بدینمنظور ۲۸۰ نفر از دانشآموزان پایه اول متوسطه شهر بوشهر با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت کردند. برای سنجش آزمودنیها، پرسشنامههای عزت نفس روزنبرگ، شیوههای فرزندپروری شیفر و پرسشنامه خود ناتوانسازی تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین عزت نفس و شیوههای فرزندپروری والدین با خود ناتوانسازی تحصیلی ارتباط معنیداری وجود دارد. بدینگونه که عزت نفس با جهت منفی و ابعاد محبت و کنترل از شیوههای فرزندپروری والدین با جهت مثبت با خود ناتوانسازی تحصیلی ارتباط دارند. براساس نتایج حاصل میتوان عنوان کرد که عزت نفس و شیوههای فرزندپروری والدین دو مقوله مهم در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی بهشمار میآیند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین عزت نفس و شیوههای فرزندپروری والدین با خود ناتوانسازی تحصیلی ارتباط معنیداری وجود دارد.
از آنجا که از سویی سبک و شیوۀ تربیتی والدین از عوامل تأثیرگذار بر ویژگیهای رفتاری فرزندان است و عزت نفس نیز از مفاهیم کلیدی مؤثر بر بسیاری از مقولهها به حساب میآید و از سوی دیگر، خودناتوانسازی یکی از اشکال مشکلزای رفتار است که پیامدهای مخربی به همراه دارد و در عین حال، شمار پژوهشها در این زمینه بسیار اندک است، پژوهشگر بر آن شد تا به بررسی عزت نفس و شیوههای فرزندپروری با خود ناتوانسازی تحصیلی بپردازد.
با توجه به نتایج بهدست آمده، بین عزتنفس فرزندان (متغیر مستقل) با خود ناتوانسازی تحصیلی رابطه (خطی) وجود دارد؛ بهطوری که عزت نفس با جهت منفی میزان خودناتوانسازی را تحت تأثیر قرار میدهد و با آن ارتباط معنیدار دارد.
برای تعیین رابطۀ بین عزتنفس و شیوههای فرزندپروری و میزان کنترل و محبت والدین (متغیر تعدیلکننده) با میزان خودناتوانسازی تحصیلی از تحلیل رگرسیون استفاده شده است.
با توجه به نتایج بهدست آمده بین عزت نفس و شیوههای فرزندپروری و خودناتوانسازی تحصیلی رابطۀ خطی وجود دارد؛ بهطوری که عزت نفس با جهت منفی و میزان محبت و کنترل والدین با جهت مثبت میزان خودناتوانسازی را تحتتأثیر قرار میدهند و با آن ارتباط معنیدار دارند.
مقدار F محاسبه شده (۵۴/۷=F) در سطح (۰۵/۰ ≥P) نشان میدهد که فرضیۀ تحقیق مبنی بر وجود رابطۀ معنیدار بین عزت نفس و شیوههای فرزندپروری و خودناتوانسازی تحصیلی، مورد تأیید قرار گرفته است.
Greaven, Savtor, Thompson & Zuroff منابع ۱."