چکیده:
انتخاب مشاور نمونه و موفق فرایند جداگانهای در آموزشوپرورش ندارد. بنابراین برای انتخاب مشاوران نمونه و موفق افرادی معرفی شدند که معلم نمونه بودند. همچنین ملاک انتخاب آنان مواردی است که رئیس اداره مشاوره با همراهی و همفکری معاون پرورشی و دیگر مسئولان این حوزه با توجه به سابقه و تجربه آنها را لحاظ میکنند. از جمله:
ـ توجه به فرهنگ اسلامی ـ ایرانی
ـ فعال بودن در حوزه مشاوره دانشآموزی (هم در مدرسه و هم در هستههای مشاوره وابسته به آموزشوپرورش)
ـ استفاده از روشهای جدید مشاوره و راهنمایی و استفاده از تکنیکهای ارجاع
ـ سابقه مشاوره
ـ تحصیلات
ـ میزان رضایت مراجعان (دانشآموز ـ خانواده)
ـ ایجاد فضای مناسب برای مشاوره
ـ اعلام نظر مساعد از سوی کادر مدرسه، دانشآموزان و خانوادهها نسبت به مشاور و مشاوره از مشاور و شیوه مشاوره
در شماره قبل (زمستان ۱۳۹۳) با آقای موسوی بهعنوان سرپرست اداره مشاوره، اداره کل آموزشوپرورش استان اردبیل و نظرات مشاوران موفق استان اردبیل آشنا شدیم. در این شماره بهصورت تخصصی و مبسوط به نظرات عزیزان مشاور پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"محمد رضا جاهد: کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی با ۲۱ سال سابقه خدمت ـ سمت فعلی: کارشناس مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزشوپرورش استان ـ مدرس دانشگاه پیامنور و دانشگاه فرهنگیان و دورههای آموزش ضمنخدمت فرهنگیان و کارگاههای آموزشی ـ تألیف کتاب «راهنمایی و مشاوره در دوره متوسطه دوم» برای مشاوران استان اردبیل با همکاری کارکنان اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان ـ معلم نمونه منطقهای در سال ۱۳۸۸ـ ارائه مقاله درخصوص مقایسه نارساییهای شناختی و هیجانی در مورد دانشآموزان دارای اختلال ADHD ویژگیهای مشاور موفق و نمونه چیست؟ شما چه ویژگیهایی را در خود میبینید که بهعنوان مشاور موفق معرفی شدهاید؟ آزادمرد: برخورد علمی و تخصصی با مسائل دانشآموزان، مطالعۀ مداوم و مستمر در زمینۀ شغلی، شناخت بیشتر از دانشآموزان، توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دانشآموزان، و توانایی جلب همکاری همکاران مدرسه بالاخص مدیریت مدرسه.
از جمله ویژگیهای فردی میتوان نوعدوستی و علاقهمندی در کمک به همنوعان، برخورداری از آرامش روحی، رازداری و سنگ صبور بودن به همراه توانایی در همدلی و همراهی دیگران به هنگام برقراری ارتباط اشاره کرد و از ویژگیهای حرفهای نیز میتوان برخورداری از شایستگیهای علمی همچون تسلط به نظریههای مشاوره و رواندرمانی، کسب مهارتهای مشاورهای و آشنایی کامل با ویژگیهای دورههای مختلف رشدی خصوصا رشد کودک و نوجوان را نام برد.
در زمینههایی که شاید نتوانم مشکلات آنها را حل کنم و نیاز به ارجاع داشته باشند نیز توضیحات لازم را میدهم و از این طریق دانشآموزان در جهت طرح مشکلات خود در اتاق مشاوره حاضر میشوند که با وقت گذاشتن برای آنها و جلب اعتمادشان، زمینۀ برقراری ارتباط بیشتر را فراهم میکنم."