چکیده:
ایرانیان بیش از سه دهه است که با حضور در انتخابات» سرنوشت و اداره کشور را بهدست افراد مورد نظر خود
میسپارند. هر چند سابقه شکلگیری مجلس به دوران مشروطه بر میگردد ولی نقش پررنگ مجلس و
انتخابات در بعد از انقلاب اسلامی» نمایان گشته است. پژوهش حاضر بهدنبال بررسی چگونگی حضور مردم از
دیدگاه فضایی- سیاسی در پهنه سرزمین استء تا نشان دهد که الگوی فضایی مشارکت مردم در یازدهمین دور
انتخابات ریاست جمهوری چگونه بوده است. بدینمنظور با استفاده از نتایج تفصیلی انتخابات یازدهم ریاست
جمهوری و توابع آمار مکانی به بیان الگوی فضایی تمایل ساکنین کشور به هر یک از نامزدهای حاضر در
انتخابات پرداخته شده است. نتایج نشان داد که الگوی مشارکت در کشور یکسان نبوده و استانهای با
توسعهیافتگی بالا از مشارکت کمتری برخوردار بوده و استانهای محروم مشارکت بیشتری داشتهاند. الگوی
فضایی آراء بیانگر تمرکز شدید آراء کاندید منتخب در نواحی شمالغرب» جنوبشرق و جنوب کشور بوده و
همچنین آراء آقایان محسن رضایی در غرب و جنوبغرب کشور و محمدباقر قالیباف در خراسان رضوی کاملا
منطبق بر جستار زادشهری است.
Introduction: Islamic republic of Iran’s citizens surrender the destiny and management of country to their intended people by presenting at elections more than three decades. This study is following spatial-political point view by investigating how people attend in elections in the territory to show that how had been spatial pattern of people’s participation in resent election. This study predisposes spatial pattern of countries’ residents about each candidate who was in the election. Methodology: This study has been done by using data given by ministry of interior’s election campaign about presidential eleventh election in cities scale. The goal of this study is expressing regional differences in gaining presidential election’s votes using spatial statics. Then by using geographical information system has predisposed evaluating votes’ spatial focus of each of them after expressing geographical distribution of presidential candidates’ votes. Discussion: Organizing countries’ affairs is by institutions where have authority in geographical area. Surrendering authority to the governments is done in the form of election by people. According to elections’ importance in countries’ political vita process different studies about political geography of elections and political participation have been done in different countries and also in Iran. These studies mainly with the approach of looking at foretime or foreseeing based on attributive studies’ approaches retrospective، survey and polls was following to check out the relation between social، economic and ethnic place and its effect on participation rate and choosing election candidates; and the goal of most of the studies also has been recognition the rules and patterns governing public opinion in electing a person or political factions. Result and Conclusion: Results show that participation pattern is not the same in the country and provinces with a high development have a less participation and deprived provinces have had the most participation. Spatial pattern of votes is expressing an intensive focus of votes in North West، south east and the south of country. Prophesier Rezaei’s votes in east and south east of country and Prophesier Ghalibaf in Khorasan Razavi completely conform to urban birth’s inquiry.
خلاصه ماشینی:
الگوي فضايي مشارکت در انتخابات رياست جمهوري مطالعه موردي : دوره يازدهم رياست جمهوري دکتر علي گلي *- دانشيار جامعه شناسي ، دانشگاه شيراز دکتر حجت مهکويي - دانش آموخته جغرافياي سياسي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران تاريخ دريافت : ١٣٩٢/١٠/٧ تاريخ پذيرش: ١٣٩٣/٢/٢٠ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ چکيده ايرانيان بيش از سه دهه است که با حضور در انتخابات، سرنوشت و اداره کشور را به دست افراد مورد نظر خود مي سپارند.
سنجش الگوي تمرکز مکاني آراء يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بر مبناي سه سوال، مورد بررسي قرار گرفت : ١- آيا ميزان مشارکت مردم در پهنه جغرافيايي کشور از الگوي مشابهي برخوردار بوده است يا اينکه تمرکز جغرافيايي آراء در مناطق خاصي استقرار داشته است ؟ ٢- آيا درجه توسعه يافتگي اجتماعي اقتصادي بر ميزان مشاکت يا عدم مشارکت تأثيرگذار بوده است ؟ ٣- آيا نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در بين شهرستانهاي مختلف طرفداران يکساني داشته اند يا اينکه عواملي چون وابستگي قوميتي يا مکاني يک کانديد سبب توجه بيشتر در برخي از شهرستانها شده است ؟ به منظور پاسخ به سوالات طرح شده، مطالعه حاضر با استفاده از تکنيک آمار مکاني در محيط سيستم اطلاعات جغرافيايي ، ابتدا پايگاه داده نتايج آراء يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در مقياس شهرستان و به تفکيک نامزدهاي مندرج در ليست انتخابات در روز ١٣٩٢/٣/٢٤، برمبناي نتايج ارائه شده توسط وزارت کشور ايجاد گرديد.