چکیده:
در عموم مطالعات تطبیقی، آنچنان بر تقلید و اقتباس ادبیات داستانی معاصر ایران از ادبیات غرب تأکید شده که سهم عمدة تحولات تاریخی و اجتماعی این سرزمین در پیدایش نوجوییها و نوآوریهای صورتپذیرفته در ساحت ادبیات داستانی نادیده گرفته شده است، اما با توجه به آنکه ادبیات هر جامعه در هر دورة تاریخی تا حدودی تحت تأثیر جریانات موجود در همان عصر و محیط است، میتوان زمینههای بروز مؤلفههای مدرنیته در ادبیات داستانی فارسی را در زیرساختهای فرهنگی ـ اجتماعی ایران جستوجو کرد. از اینرو، بر این باوریم که ادبیات داستانی معاصر فارسی و تحولات نوجویانة آن، صرفا با تأثیرپذیرفتن از ادبیات غرب شکل نگرفته و همواره مستعد شکوفایی و نوزایی بوده است. برای اثبات این فرض آثار بهرام صادقی را مطالعه و بررسی کردهایم که به اذعان خود او، قبل از برخاستن بانگ شهرت «رمان نو» نوشته شدهاند و به باور همگان از نمونههای مهم و بارز مدرنیته در ادبیات داستانی فارسی بهشمار میروند؛ بنابراین، نوشتار حاضر دو هدف کارکردی عمده دارد: اولا درصدد اثبات وجود مؤلفههای مدرن و نوجویانه در آثار صادقی برآمده است و ثانیا با رویکردی درونسرزمینی، به جستوجوی ادلهای که میتواند پیدایش این مؤلفهها را در ادبیات داستانی معاصر فارسی توجیه کند، پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"مؤلفه های نوجویانۀ آثار بهرام صادقی و «رمان نو»؛ تأثیر و تأثر یا توارد؟ ابراهیم سلیمی کوچی * مینا اعلایی ** چکیده در عموم مطالعات تطبیقی ، آن چنان بر تقلید و اقتباس ادبیات داستانی معاصر ایـران از ادبیات غرب تأکید شده که سهم عمدة تحولات تاریخی و اجتماعی این سـرزمین در پیدایش نوجویی ها و نوآوری های صورت پذیرفته در ساحت ادبیات داسـتانی نادیـده گرفته شده است ، اما با توجه به آن که ادبیـات هـر جامعـه در هـر دورة تـاریخی تـا حدودی تحت تأثیر جریانـات موجـود در همـان عصـر و محـیط اسـت ، مـی تـوان زمینه های بروز مؤلفه های مدرنیته در ادبیات داسـتانی فارسـی را در زیرسـاخت هـای فرهنگی ـ اجتماعی ایران جست وجو کرد.
ما در این نوشتار با تکیه بر آثار بهرام صـادقی بـه منزلـۀ بخشـی مهـم از تـاریخ ادبیـات داستانی معاصر ایران ، این پرسش عمـده را مطـرح خـواهیم کـرد کـه صـیرورت و تحـول بن مایه ها و ساختارهای ادبی در آثار صادقی زاییدة چه شـرایطی اسـت و در چـه شـرایطی دوام یافته است ؟ آیا آن چنان کـه سـکۀ رایـج بسـیاری از پـژوهش هـای ادبیـات تطبیقـی و مطالعات فرهنگی و ادبی اسـت ، پیـدایش آثـار نویسـنده ای همچـون بهـرام صـادقی کـاملا تحت تأثیر مدرنیسم غربی و جنبش «رمان نو» در فرانسه بوده است یا همان طور که خـود او بارها تصریح کرده است آثار او زمانی نوشته شده اند که هیچ نجـوایی از یـک جریـان ادبـی نظیر رمان نو در میان نبوده است ؟ ٢."