چکیده:
باتوجه به اینکه فرایند سرمایهگذاری در حوزهی گردشگری و از جمله گردشگری مذهبی، مقولهای چندوجهی است و بهشدت از محیط اقتصادی تأثیر میپذیرد، بهمنظور رسیدن به نقطهای قابل قبول در این عرصه، باید عوامل داخلی و خارجی این حوزهی فعالیتی را بررسی کرد، سپس به تدوین راهبردهای بهینه اقدام نمود. در این میان زیارت امام رضا (ع) بهعنوان یکی از پایگاههای اصلی جهان تشیع، با توجه به تأثیر بهسزای آن بر اقتصاد شهر مشهد و نیز توسعهی منطقه، در حوزهی گردشگری مذهبی استان و نیز کشور بیش از پیش مورد توجه برنامهریزان و سرمایهگذاران این صنعت است. در این زمینه مطالعهی حاضر با استفاده از ابزارهای برنامهریزی راهبردی، ضمن تحلیل نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای موجود در این حوزه، راهبردهای مناسب جهت بهبود و توسعهی سرمایهگذاری این حوزه تدوین و اولویتبندی شده است. نتایج نشان میدهد مناسبترین راه برای برونرفت از بحرانها و چالشهای احتمالی حوزهی سرمایهگذاری گردشگری مذهبی و اقتصاد زیارت امام رضا (ع) و توسعه و بهرهگیری از ظرفیتهای سرمایهگذاری پیشروی این عرصه، اتخاذ راهبردهای تدافعی با تأکید بر رفع ضعفها و نگاه به تهدیدهای احتمالی و موجود در اولویت هستند که مهمترین و مؤثرترین راهبرد تدافعی قابل کاربرد در این فرایند، راهبرد «بسترسازی برای جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی به وسیلهی سازمانهای و نهادهای مربوطه» است.
Introduction
Since investment process in the field of tourism in general and religious tourism in particularis a multi-faceted concept، itcan be affected through economic environment and in order to achieve an acceptable point، the internal and external factors in this fieldshould be properly investigated.
Materials And Methods
Strategic planning is a process planning. In dealing with such aphenomenon، it should be planned in such a way that it can have the ability to adapt to the new conditions. In order to take advantage of this planning process the first step used was bringing in the SWOT tool for the sake of identification، classification and analysis of strategic factors for internal and external environment. Discussion and
Results
The results show that the best way for moving out of the current crises and challenges in the field of religious tourism investment is the elimination of the current weaknesses، limitations and potential threats.
Conclusions
Most experts of the field are of the opinion that the most effective strategies that can be used to enhance infrastructure can be done through attracting foreign and domestic investments by organizations and relevant institutions.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان می دهد مناسب ترین راه برای برون رفت از بحران ها و چالش های احتمالی حوزه ی سرمایه گذاری گردشگری مذهبی و اقتصاد زیارت امام رضا (ع ) و توسعه و بهره گیری از ظرفیت های سرمایه گذاری پیش روی این عرصه ، اتخاذ راهبردهای تدافعی با تأکید بر رفع ضعف ها و نگاه به تهدیدهای احتمالی و موجود در اولویت هستند که مهم ترین و مؤثرترین راهبرد مقاله ی حاضر، از نتایج طرح مطالعاتی «طرح مطالعات سند راهبردی و تدوین برنامه ی پنج ساله در عرصه ی اقتصاد زائر و زیارت » (کارفرما: استانداری خراسان رضوی ) انجام شده در سال ١٣٩٠ استخراج گردید.
با همین زمینه در مطالعه ی حاضر سعی شده است ضمن بررسی موانع ، مسائل ، قابلیت ها و فرصت های پیرامون حوزه ی سرمایه گذاری عرصه ی اقتصاد گردشگری مذهبی شهر مشهد (مطالعه ی موردی : زیارت امام رضا(ع ))، راهبردهای مناسب و کاربردی توسعه ی این حوزه ی فعالیتی با بهره گیری از برنامه ریزی راهبردی ارایه گردد.
در مطالعه ی حاضر، سعی شده است ضمن شناساندن توان ها، قابلیت ها و ضعف های عرصه ی گردشگری مذهبی شهر مشهد و به طور خاص حوزه ی سرمایه گذاری عرصه ی اقتصاد زیارت امام رضا (ع )، برنامه ریزی راهبردی در این حوزه صورت پذیرد و راهبردهای توسعه ای مناسب این حوزه ارایه گردند.