چکیده:
ویژگیهای دین اسلام و جوانب گوناگون آن، همواره در عرصهها و زمانهای مختلف، الهامبخش و راهگشا برای مسلمانان و حتی غیرمسلمانان بوده است. در زمان کنونی که جهان اسلام در حال تلاش برای تعیین سرنوشت خویش است، یقینا در آینده ای نزدیک جهت مناسبات خارجی خود و همچنین بازیگری در نظام بینالملل، نیازمند الگو و شالوده ای اسلامی میباشد. پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و بیش از 35 سال رفتار سیاست خارجی جمهوری اسلامی و همچنین ایفای نقش در نظام بینالملل بر مبنای تفکر ایشان، نمونه و الگوی مناسبی برای آزمایش، میزان توانایی، ظرفیت و موفقیت رهیافت اسلامیاست. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است که هستیشناسی تفکر امام خمینی(ره) چگونه در روابط بینالملل و مؤلفههای آن بازتاب مییابد و چه تفاوتها و شباهتهایی با نظریههای این علم دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، از روشهای توصیفی- تحلیلی، مقایسه ای و مطالعه کتابخانه ای بهره گرفته میشود. فرضیه پژوهش اینگونه است که رهیافت امام خمینی(ره) در عرصه روابط بینالملل، در هستیشناسی خدامحورانه، مبناگرایانه، انسانمدارانه و عدل گسترانه است.
خلاصه ماشینی:
مؤلفه های هستیشناسی تفکر امام خمینی(ره ) در مقایسه با نظریه های روابط بین الملل احمد جانسیز١ 2 حسین بهمنش چکیده ویژگیهای دین اسلام و جوانب گوناگون آن ، همواره در عرصه ها و زمان های مختلف ، الهام بخش و راهگشا برای مسلمانان و حتی غیرمسلمانان بوده است .
کلید واژه هـا: رهیافـت امـام خمینـی(ره )، هسـتیشناسـی، نظریـه هـای روابـط بـین الملـل ، اثبـات گرایـی، فرااثبات گرایی مقدمه آیا اسلام و امام خمینی(ره ) ظرفیت و یا تمایل ارایه دیدگاه در زمینه روابط بـین الملـل را دارنـد؟ در ایـن پژوهش ، جواب مثبت به این سؤال مفروض گرفته شده است و میتواند بر چند دلیل مشتمل گردد.
دیدگاه امام خمینی(ره ): بازیگران وکارگزاران عرصه روابط بین الملـل را چـه چیـزهـایی تشـکیل میدهد و چه تعامل و نسبتی با مؤلفه ها و ساختارهای حاکم بر این عرصـه بـه عنـوان سـاختار دارنـد؟ بـه عبارت دیگر، از نگاه امام (ره ) انسان ها و دولت ها تا چه میزان از کارایی و آزادی برخوردارند و ساختارها چه تأثیری بر آنان میگذارند.
بنابراین ، در نگاه امام (ره ) تمام کنش ها و فعالیت های انسانی بر اساس عقیده و مسلک فکری میباشـد و در این میان در نگاه اسلامی تنها عقیده است که موجب مرزبنـدی میـان انسـان هـا اسـت و مـرزهـای جغرافیایی و واحدهایی به نام ملت -کشور در غایت خود ارزش چندانی نداشته ، موقتی، سـاخته و پرداختـه تفاوت های عرضی میان انسان ها میباشد.
ستوده آرانی، محمد (١٣٨٩)، جنبش های اسلامی و نظریه پردازی در روابط بـین الملـل ، در مجموعـه مقـالات "اسلام و روابط بین الملل "، تهران : انتشارات دانشگاه امام صادق (ع )، چاپ اول .