چکیده:
در این مقاله در ابتدا ضمن بررسی ویژگیهاتی شرقی ازنظر شیوهها و ترفندهای اجرایی,
نقاط عمدهی مشترک میان آنان دستهبندی و معرفی میشوند. سپس به نحوهی بهرهگیری دو کارگردان
و نظریهپرداز برجستهی تئاتر جهان در نیمهی اول قرن بیستتم < وسوالد میرهولد و ادوارد گوردون کریگ
- از نمایشهای شرقی پرداختهایم. در این"مقاله که به روش" توصیفی - تحلیلی و با اسستفاده از منابع
کتابخانهای صورت گرفته است, به این سوالات اساسی پاسخ گفته میشود که میرهولد و کریگ چگونه
از فرم و شیوههای اجرایی تئاتر بهویژه جنیههای شنبیوهپزدازانهی,.آن بهره بردهاند؟ و مقایسهی
رویکرد این نظریهپردازان به تئاتر شرق به چه نتایجی منت میشود؟
در نتیجهی مقاله چنین آمده است که برای میرهولد اصول و قواعد شیوهپردازی و تاکید بر بازیگر
بهویژه تربیت جسمانی وی اهمیت بیشتری داشته است. این موضوع در شیوهی بیومکانیک میرهولد
بازتاب مییابد. اما کریگ برای رهایی از رئالیسم و باززایی اصول کهن تئاتری به شرق اعتنا میکند.
قراردادهای نمایش شرقی به دلیل ماهیت رمزآمیز و نمادگرایانه زمینهی مناسبی را برای ضدیت با
واقع گرایی برای کریگ فراهم میآورد. همچنین تئاتر شرق در نظریات او در طراحی صحنه و در پرداخث
فضای دیداری و شنیداری نمایش انعکاس بیشتری داشته است.
In This paper in addition to showing the characteristics of oriental styles and performance tricks، The shared major parts of them are categorized and introduced. Then we discuss how the two prominent theater director and theoretician in the first half of the twentieth century، Vsevolod Meyerhold and Edward Gordon Craig، have benefited from the oriental theater. In This article which is a descriptive - analytic study and use library resources، these main questions will be answered that how Meyerhold and Craig have benefited from forms and practices of oriental theatre specially from Stylization aspects of it. And what is the results of Comparing these two theorists’s approach to oriental theater? It is mentioned in the conclusion part of the paper that for Meyerhold ،the Principles and methods of stylization، and emphasis on the actors physical education are more important. This reflects in the Meyerhold’s style of Biomechanics. But Craig pays attention to east to get rid of the realism and to regenerate ancient theater principles. for Craig The contracts of oriental theater because of their mystical and symbolic nature، provide an appropriate field for anti-realism .also the oriental theater in his opinions، is more reflected in the The stage design and in setting the audiovisual space of drama.