چکیده:
هدف مقاله توصیفی حاضر، ارزشیابی توسعه آموزش برای همه در کشورهای متذکره در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی بوده که داده های لازم برای این امر به شیوه اسنادی جمع آوری شده و منطبق با چارچوب پیشنهادی بخش آموزش یونسکو با استفاده از روش تحلیل ثانویه داده ها مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج این بررسی حاکی از آن است که در شاخص توسعه آموزش برای همه، گرجستان بالاترین وضعیت و افغانستان پایین ترین وضعیت و ایران نیز دارای رتبه 18 در میان 25 کشور بوده است، به بیان دیگر گرجستان، تاجیکستان، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، بحرین، ترکمنستان، کویت و ارمنستان دارای سطح توسعه بالا و کشورهای یمن، پاکستان و افغانستان دارای سطح توسعه پایین و اکثریت کشورهای منطقه و از جمله ایران، دارای سطح متوسط توسعه آموزش برای همه بوده اند.
The aim of this descriptive article is to evaluate ''Education Development for All'' in the countries mentioned in the Islamic Republic of Iran''s 2025 development vision. The needed data were collected according to the ''documentary research method''. They were later analyzed based on UNESCO-advised logic through the use of the ''secondary data analysis method''. The results indicate that as far as ''Education development for All'' index is concerned، Georgia and Afghanistan are the highest and the lowest in rank respectively while Iran stands 18th among the 25 countries. In other words، Georgia، Tajikistan، Kazakhstan، Azerbaijan، Uzbekistan، Bahrain، Turkmenistan، Kuwait and Armenia are higher in ''education development for all'' than other countries of the group، while Yemen، Pakistan، and Afghanistan suffer from low status from the ''Education Development for All'' index standpoint. Finally، the majority of the countries in the region، including Iran، are regarded in the medium status in the framework of the index mentioned.
خلاصه ماشینی:
متأسفانه با وجود تأکیدبرکسب رتبه اول منطقه درپایان سند چشـم انـداز جمهـوری اسـلامی ایران درافق ١٤٠٤ هجری شمسی (سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ١٣٨٢)وکسب رتبه دوم منطقه آسیای جنوب غربی درپایـان برنامـه پـنجم توسـعه کشـور (معاونـت برنامـه ریـزی و نظـارت راهبردی رئیس جمهور، ١٣٩٠)،امضای سـند آمـوزش بـرای همـه توسـط وزیـروقـت آمـوزش و پرورش ، تصویب سند آموزش برای همه درایران (وزارت آموزش و پرورش ، ١٣٨٣)،حکم قانونی برنامه چهارم توسعه کشور١(سـازمان مـدیریت و برنامـه ریـزی کشـور، ١٣٨٥)ووجـود دفتـری در ساختار وزارتخانه آمـوزش وپـرورش وتصـویب ردیـف بودجـه ای درقـانون بودجـه ٢،ارزشـیابی مداومی ازتوسعه آموزش برای همه کشور به عمل نیامده است واطلاعی ازرتبه ایران درکشورهای متذکره درسند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران درافق ١٤٠٤ هجری شمسی دردسترس نیست .
نرخ ثبت نام خالص دوره ابتدایی کشورهای سند چشم انداز {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سئوال دوم :ارزیابی سوادآموزی بزرگسالان ١کشورهای سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران درافق ١٤٠٤ هجری شمسی حاکی ازچیست ؟ برای سنجش تحقق این هدف ازنرخ باسوادی بزرگسالان استفاده مـی شـود کـه بـرای محاسبه آن تعداد جمعیت باسواد ١٥ساله وبالاتر رابرکل جمعیت ١٥ساله وبالاتر تقسـیم می نمایندکه حداکثرعدد حاصله برابر با ١می باشد که حاکی ازباسوادی تمام جمعیت ١٥ ساله وبالاتر است (همان ).
نرخ باسوادی بزرگسالان کشورهای سند چشم انداز {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سئوال سوم :ارزیابی وضعیت کیفیت آموزش ١کشورهای سند چشم انداز جمهـوری اسـلامی ایران درافق ١٤٠٤ حاکی ازچیست ؟ در میان شاخص های موجود، به نظر می آیدنرخ ماندگاری تاپایه پنجم دوره ابتـدایی ٢ بهترین شاخص برای مؤلفه کیفیت محاسبه شاخص توسعه آموزش بـرای همـه باشـد.