چکیده:
مقدمه: خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی در جوامع انسانی بوده و از نظر تکوین شخصیت و پرورش آن در فرزندان و همچنین از نظر سازگاری بعدی فرد با جامعه دارای آثار وسیعی می باشد. هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه ای عزت نفس و افسردگی در فرزندان جانبازان و غیر جانباز مدارس راهنمایی شاهد شهرستان ساری90-1389 انجام گرفته است.
مواد و روشها: این پژوهش به صورت توصیفی انجام گرفت. پرسشنامه توسط200 فرزند جانباز و غیر جانباز مدارس راهنمایی شاهد شهرستان ساری که مشخصات واحدهای پژوهش را دارا بودند از طریق نمونه گیری سرشماری ( 100 فرزند جانباز و 100 فرزند غیر جانباز) تکمیل گردید. به منظور بررسی عزت نفس پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و جهت بررسی افسردگی پرسشنامه افسردگی بک بکار گرفته شد. داده ها پس از جمع آوری از طریق نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج به دست آمده این پژوهش نشان می دهد که عزت نفس دختران و پسران جانباز و غیر جانباز با 0.05>p با هم متفاوتند. میانگین و انحراف معیار شاخصهای مربوط به عزت نفس در واحدهای مورد پژوهش نشان می دهد که عزت نفس واحدهای مورد پژوهش در گروه جانبازان با میانگین و انحراف معیار(6.39)29.76 و غیر جانبازان با میانگین و انحراف معیار(4.82)28.05 تفاوت معنی داری دارد و این بدان معنی است که عزت نفس فرزندان جانباز نسبت به غیر جانبازان بیشتر است. همچنین نتایج نشان می دهد که افسردگی واحدهای مورد پژوهش در گروه جانبازان با میانگین و انحراف معیار(9.54)14.38با گروه غیر جانبازان با میانگین و انحراف معیار(6.20)11.91تفاوت معنی داری ندارد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان می دهد فرزندان جانباز نسبت به فرزندان غیر جانباز عزت نفس بالاتری دارند و از نظر علائم افسردگی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود ندارد.
Introduction: family is the most important social institution in human societies and it has the main role of character development and children nurturing . Purpose: the aim of this research is comparative assessment of self esteem and depression in war handicappeds and non war handicappeds children at shahed guidance school in sari city 1389-90. Methods and tools: present research is a descriptive study. Questionnaire completed by 200 war handicappeds and non war handicappeds children that had sampels profile. Sampling has been done census and randomly. Self Esteem assessed by cooper smith self esteem Questionnaire and Depression assessed by Beck Depression Inventory. Data collected and analyzed by spss software. Findings: The results in this investigation showed that war handicappeds and non war handicappeds girls and boys self steem have significant difference with(P<0/05) . Mean and standard deviation of self esteem indicators showed self esteem in the group of war handicappeds with a mean and standard deviation 29/76(6/39) and non war handicappeds group with a mean and standard deviation 28/05(4/82) have significant difference. This means that self-esteem in war handicappeds group is more than non war handicappeds. also The results showed that there is no significant difference in depression in war handicappeds group with mean and standard deviation 14/38( 9/54) with non war handicappeds group with mean and standard deviation 11/91(6/20). Discution and result: The results show that children of war handicappeds have higher self-esteem than non war handicappeds children and there is no significant difference between the two groups in depression .