چکیده:
در ادبیات اقتصادی، اثرات شبکهای به مفهوم افزایش در ارزش مصرفی یک کالا میباشد و این اثرات زمانی که تعداد زیادی از مصرفکنندگان از آن کالا استفاده کنند بهوجود میآید. مثالهای مربوط به کالاهای با اثرات شبکهای، شامل شبکهی ارتباطات یا محصولات نرم افزاری میباشند. این مطالعه، نقش اثرات شبکهای در انتخاب اپراتور تلفن همراه برای مصرف کننده در تهران را نشان میدهد. سه دستهی اطلاعات در این تحلیل تجربی استفاده شده است: اطلاعات در زمینهی میزان واقعی تماسهای درون شبکهای و تماسهای بیرون شبکهای، اطلاعات در مورد میزان انتظاری تماسهای درون شبکهای و تماسهای بیرون شبکهای با استفاده از سهم بازاری هر اپراتور و قیمت تماسهای درون شبکهای و بیرون شبکهای. در این مقاله، مدلی تخمین زده میشود که نقش اثرات شبکهای را نشان میدهد. برای این منظور از روش دادههای تابلویی در یک دورهی دو ماهه با تعداد 37 مشترک و با مراجعه به ریز مکالمات آنها استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که میزان تماسهای بیرون شبکهای، زمانی که مبلغ اضافهای برای آنها مطالبه میشود، کاهش مییابد و در غیاب تفاوت قیمتی بین تماسهای درون شبکهای و بیرون شبکهای، اثرشبکهای خالص وجود ندارد. طبقهبندیJEL : D85, L14
Network effects، increase in the value of consuming a product if many other consumers use the same product، is a feature of many markets of high-technology products. Frequently cited examples of products exhibiting network effects are telecommunication or software products. This research explores the role of network effects in the consumer´s choice of mobile operator in Tehran. For our empirical analysis، we use three sources of data: the real volume of on-net calls and the real volume of off-net calls; expected volume of on-net calls and the expected volume of off-net calls by the market share of each operator; and the prices of off-net and on-net calls. We estimate a model that illustrates the role of network effects. The results show that the proportion of off-net calls reduces as mobile operators charge a premium for off-net calls. In addition، in the absence of any price differences between on-net and off-net calls، the net network effect is not recognized.
خلاصه ماشینی:
دوم، افزایش منفعت حاصل از فناوری، زمانی که تعداد افرادی که درون شبکه هستند افزایش مییابد (سالونروشفارد، 1992، ص2) به طور کلی مبحث اثرات خارجی شبکهای از اواسط دههی 1980 توسط کاتز و شپیرو (1985) در اقتصاد مطرح شده است.
4- نتایج تجربی 4-1- تصریح الگو در این قسمت با استفاده از روش دادههای تابلویی به بررسی اثرات شبکهای در سیستم تلفن همراه اول پرداخته میشود، لذا اهداف زیر دنبال میشود: اول این که تأثیر تفاوت نرخ مکالمات درون شبکهای و بیرون شبکهای برمیزان تماسهای مشترکان تلفن همراه اول در نمونهای تصادفی برگرفته از تهران چگونه است؟ دوم اینکه آیا اثر شبکهای خالص در سیستم تلفن همراه اول دراین نمونه وجود دارد یا نه؟ درابتدا به توضیح مدل و متغیرها پرداخته شده و در قسمت بعد دادههای مورد استفاده توضیح داده میشود.
در مطالعات تجربی اخیر برای بررسی اثرات شبکهای در سیستم تلفن همراه از مدلهای زیر استفاده میشود که مبنای آن از مطالعهی تجربی بیرک و سوان (2006) گرفته شده است: به تصویر صفحه مراجعه شود در این مدل Q معادل تفاوت میان میزان نسبی تماسهای بیرون شبکهای به درون شبکهای واقعی از انتظاری است و نسبت p off p on ، نسبت قیمت تماسهای بیرون شبکهای به درون شبکهای است، یعنی قیمت تماس همراه اول با دیگر اپراتورها به قیمت تماس همراه اول با همراه اول است.
جدول 1- لگاریتم نسبت نرخ مکالمات درون شبکهای و بیرون شبکهای با در نظر گرفتن هزینهی فرصت زمان در ساعات مختلف {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مأخذ: محاسبات محقق و پرسش از افراد 4-3- برآورد الگو همان طور که اشاره شد برای تخمین مدل مورد استفاده در این مقاله از روش دادههای تابلویی استفاده شده است.