چکیده:
انسانها همیشه دوست دارند بدانند دیگران آنان را چگونه ارزیابی میکنند و در منظر دیگران چه جلوهای دارند. فراگردی که طی آن افراد میکوشند واکنش دیگران نسبت به افکارشان، یا تصویر خود در ذهن دیگران را پیگیری کنند و مثبت جلوه دهند، تصویرپردازی دیگران نامیده میشود. در این زمینه شخصیت افراد در بهکارگیری تصویرپردازی اهمیت زیادی دارد. عزت نفس و خودباوری دو بعد شخصیتیاند که نقش بسزایی در اجرای تصویرپردازی دیگران دارند. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش این دو متغیر شخصیتی در بهکارگیری تصویرپردازی است. روش تحقیق کمی با بهکارگیری پرسشنامه است. جامعة آماری را کارکنان ستادی بانک سپه تشکیل میدهند. یافتههای تحقیق نشان میدهد عزت نفس رابطة مثبت معنادار با تصویرپردازی دارد در حالی که رابطة معنادار بین خودباوری و تصویرپردازی مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
در این زمینه افرادی که دو ویژگی شخصیتی خودباوری و عزت نفس را دارند، زودتـر از دیگـران بـه اهداف خود دست مییابند، بهتر از دیگران از تاکتیک های تصویرپردازی بهره میبرند و در ارزیابی عملکرد کاری خود در مقایسه با دیگران موفق ترخواهند بود.
در واقع ، تصویرپردازی، فرآیندی است که طی آن افراد تلاش میکنند تأثیر خود بر دیگران را کنترل و مدیریت کنند ( ,Judge &Robbins ٢٠٠٧) و با به کارگیری تاکتیک های مختلف ، تصویر مورد نظر از خود را در اذهـان دیگـران شـکل دهند.
بنابراین ، برای افرادی که نگرشی مطلوب از خود در ذهن دارند، مهم است که دیگـران نیـز نسـبت به آن ها احساس مثبتی داشته باشند و همواره سـعی مـیکننـد ایـن احسـاس ارزشـمندبودن را بـه دیگران القا کنند.
بنابراین ، برای افرادی که نگرشی مطلوب از خود در ذهن دارند، مهم است که دیگـران نیـز نسـبت به آن ها احساس مثبتی داشته باشند و همواره سـعی مـیکننـد ایـن احسـاس ارزشـمندبودن را بـه دیگران القا کنند.
مدل مفهومی تحقیق همان طور که در شکل ١ نشـان داده شـده اسـت ، مـدل مفهـومی تحقیـق از دو متغیـر مسـتقل خودباوری و عزت نفس ، و از یک متغیر وابستۀ تصویرپردازی که سه بعد جلب حمایت ، ارعاب و خودشیرینی دارد، تشکیل شده است .
T. Tedeschi (ed): Impression Management and Social Psychological Research, New York: Academic Press, pp.
"The impact of impression-management tactics on supervisor ratings of organizational citizenship behavior".