چکیده:
سخاوت از ارزشهای اخلاقی پسندیده در همة ادیان و فرهنگها است. ارزشها در زندگی فردی و سازمانی افراد منعکس میشود و فرصتها و تهدیدهایی ایجاد میکند. هدف این مقاله معرفی و بررسی مفهوم سخاوت در سازمان است و به سؤالهای مهم چیستی، چرایی و چگونگی و نتایج آن پرداخته است. علاوه بر این، گونهشناسی سخاوت در سازمان برای اولین بار توسط مؤلفان مطرح شده است. روش این پژوهش مرور نظاممند مبانی نظریة تحقیق است. مباحث با توجه به پاسخ 6 پرسش اساسی (what, why, who,where, when & how) بررسی شد. همچنین، مفاهیم مدیریتی و اسلامی جهت همپوشانی و غنیسازی بحث مطرح شد.
خلاصه ماشینی:
هدف این مقاله معرفی و بررسی مفهوم سخاوت در سازمان اسـت و بـه سـؤال هـای مهـم چیستی، چرایی، چگونگی و نتایج آن پاسخ داده است .
خلأ فعلـی در پـژوهش هـای مدیریت این است که اول ، چگونه یک مرور نظام مند بر مبانی نظری انجام دهـیم ، سـپس ، چگونـه مطالعات یافت شده را به طور نقادانه ارزیابی و در نهایت ، نتایج را چگونه یکپارچه کنـیم ( & Parris ٢٠١٣ ,Peachey).
چارچوب فرایندی سخاوت در سازمان اگر بخواهیم به طور فرایندی به سخاوت بنگـریم ، سـخاوت عبـارت اسـت از فراینـدی کـه در آن اعطاکننده پس از آگاهی از نیاز دریافت کننده و بررسی شـرایط ، موضـوع سـخاوت –مـالی، زمـان ، دانش و جز آن - را در قالب رفتاری متناسب به او اعطا میکند که این کار آثاری برای هر دو طرف دارد و نتایج نیز میتواند در مسیر برگشت بر رفتار، تصمیم سخاوت ، طرف دهنده و گیرنـده تـأثیر داشته باشد (شکل ١).
این تحقیقات در حوزه های مختلفی مانند بازاریـابی، اقتصـاد، روان شناسـی اجتمـاعی، روان شناسی بیولوژیکی، عصب شناسی، جامعـه شناسـی، مـردم شناسـی، علـوم سیاسـی و مـدیریت (٢٠٠٧ ,Wiepking &Bekkers )، در مجـلات علمـی، حرفـه ای و گـزارش هـای مراکـز علمـی و غیرعلمی مرتبط با سخاوت (٢٠٠٨ ,Vaidyanathan) منتشر شده است .
(Collett & Morrissey, 2007) مرکز مطالعات دین و جامعه ١ دانشگاه نوتردام ٢ سخاوت را اینگونه تعریف میکند: «ممارست و خوی اعطای رایگان منابع مالی، زمان و استعدادهای یک فرد که به طور مثال ، شـامل بخشـش هـای مالی خیریه ای، کارهای داوطلبانه ، اهدای هدایا در جهت رفاه دیگران یا کالاهـا و مصـالح عمـومی میباشد» (٢٠٠٧ ,Wiepking &Bekkers ).