چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی رابطة رضایت شغلی کارکنان، کارآفرینی سازمانی و رشد سازمانی است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این تحقیق شامل مجموعة کارشناسان شرکتهای بیمه در شهر تهران است. برای انتخاب نمونهها روش نمونهگیری تصادفی ساده بهکار گرفته شد. جهت گردآوری دادهها ابزار پرسشنامه بهکار گرفته شد. روایی پرسشنامه با کسب نظر متخصصان و استادان بیمه بررسی شد و اصلاحات لازم در آن انجام گرفت. پایایی پرشسنامه با محاسبة آلفای کرونباخ بررسی شد. یافتههای حاصل از تحقیق نشان میدهد رابطة مستقیم و معناداری میان مؤلفههای رضایت شغلی و کارآفرینی سازمانی و رشد سازمانی در شرکتهای بیمه وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد یکی از عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمانی، کارکنانی با رضایت شغلی بالا است.
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلی تحقیق نیز همین است که چگونه میتوان با تکیه بـر مسـائل انسانی و پرسنلی، به رشد کارآفرینی سازمانی و رشد سـازمان کمـک کـرد؟ در ایـن بـین رضـایت کارکنان از ابعاد مختلف چگونه میتواند به رشد سازمانی منجر شود؟ از نظر بسیاری از محققانی که در حوزة بیمه فعالیت کرده اند، رشـد سـازمانی در شـرکت هـای بیمه ای منوط به تحقق رضـایت مشـتریان (٥٢.
497 به طور کلی مهم ترین ابعاد و مؤلفه های کارآفرینی سازمانی عبارت اند از: سرمایه گذاری در حوزه های کاری جدید١: به تمایل و توجه عملیاتی سـازمان بـه فعالیـت در حوزه های تجاری دیگر که معمولا مـرتبط بـا حـوزه هـای فعلـی اسـت ، اشـاره دارد ( ,٢٠٠٨ ,lim .
نتـایج تحقیـق آن هـا نشـان میدهد روابط میان رشد سـازمانی، کـارآفرینی سـازمانی و رضـایت شـغلی مثبـت اسـت و رشـد سازمانی به شدت متأثر از رضایت شغلی کارکنان و سطح فعالیـت هـای کارآفرینانـه گـزارش شـده است .
بررسی پایایی ابزار تحقیق متغیر منبع مؤلفه ها آلفای کرونباخ شرایط کاری رضایت از مافوق رضایت شغلی (١٩٩١) Crom &Visoky رضایت از همکار 0/768 ترفیع و پیشرفت شغلی وضعیت دریافتی و پاداش ها حوزه های کاری جدید نوآوری در محصول و خدمات نوآوری در فرآیند کارآفرینی سازمانی Antoncic & Hisrich (2001) 0/749 پیشگامی مخاطره پذیری رقابت تهاجمی افزایش سودآوری رشد سازمانی Chell(1991) & Lawler et al.
رضایت شغلی کارکنان - کارآفرینی سازمانی در بخش های قبلی بیان شد میان کارآفرینی سـازمانی و رضـایت شـغلی کارکنـان در شـرکت هـای بیمه ای رابطۀ معنادار وجود دارد.
International Entrepreneurship & Management Journal, 3, 127-144.