چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری کیفیت زندگی کاری بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی – همبستگی انجام گرفته است. جامعة آماری تحقیق همة کارمندان زن و مرد (419 نفر) دانشگاه مازندران بودند که با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 156 نفر از آنان به عنوان شرکتکننده در پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامههای عدالت سازمانی، کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی است. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با بهکارگیری روش همسانی درونی محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری اجرا شد. یافتهها نشان داد عدالت توزیعی و رویهای تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. عدالت توزیعی و رویهای تأثیر معناداری بر کیفیت زندگی کاری دارد. عدالت توزیعی و رویهای به واسطه کیفیت زندگی کاری تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.
خلاصه ماشینی:
رفتـار شـهروندی سازمانی با ویژگیهای مانند وظیفـه شناسـی١، نـوع دوسـتی٢، فضـیلت شـهروندی٣، جـوانمردی و 4 تواضع ٥ ( ;٢٠٠٨ ,Alicia ;٢٠٠٦ ,Pfau &Haigh ;٢٠٠٦ ,Renu &Garg ;٢٠٠٣ ,Serroni &Chrystine ٢٠٠٩ ,Soner) شناخته شده است که میتواند با توجه به شرایط و اقتضائات متغیـر محـیط کنـونی، مؤسسات آموزش عالی را در راستای تحقق مطلوبیت های اساسـی (چشـم انـداز، ارزش ، رسـالت ، اهداف و جز آن ) و ایجاد بستری مناسب برای ارتقای کیفیت زنـدگی کـاری (٢٠١٢ ,.
Interactional justice رعایت عدالت سازمانی (توزیعی، رویه ای، مراوده ای) در دانشـگاه قلمـرو پـژوهش و تـأثیر آن بـر رفتار شهروندی سازمانی آنان است تا ضمن سنجش دیدگاه کارکنان دربـارة موضـوع پـژوهش در دانشگاه ، جهت توسعۀ این رویکرد در قلمرو تحقیق پیشنهادهای کاربردی مطرح شود.
Zhang et al) و از طریق تسهیل روابط و افزایش سطح اعتماد بین ذینفعان ، افزایش یا کاهش رفتار شهروندی سازمانی اعضای سازمان را در پی دارد و بـه تبـع ، بر عملکرد سازمان تأثیر میگذارد، کیفیت زندگی کـاری١ کـه از آن بـه عنـوان نیازهـای اصـلی در سازمان یاد می شود، نیز بر میزان افـزایش رفتـار شـهروندی سـازمانی در راسـتای بهبـود عملکـرد سازمان مؤثر خواهد بود (٢٠٠٨ ,Ismail &Rethinam ).
با توجه به مطالب یادشده و بررسی پیشینۀ پژوهش و اهمیت نقش عدالت سازمانی در موفقیت سازمان های آموزشی جهت دست یابی به مطلوبیت های آموزشی و سازمانی ، همچنین ، ایجاد شرایط مطلوب در توسعۀ رفتار شهروندی سازمانی و به تبع آن عملکرد سازمانی دانشگاه ، در این پژوهش مدل فرضی از روابط ساختاری بین عدالت سـازمانی ، کیفیـت زنـدگی کـاری و رفتـار شـهروندی سازمانی در نظر گرفته شد.