چکیده:
در این مقاله نخست به گزارش و تحلیل مختصر ادعا و ادلة ثبوت معتزلی، دیدگاه سابق راسل دربارة شیء اعم از وجود در مبادی ریاضیات، و دیدگاه بعدی راسل دربارة واقعیت سلبی خواهم پرداخت، سپس به این مسئله اشاره خواهیم کرد که به علت پویایی و احیای چنین دیدگاههایی، حتی در سالهای اخیر، بایسته است از نو به تحلیل و نقد جدی دیدگاههایی چون واقع سلبی و نظریههای ثبوت پرداخته شود و در رد آنها صرفا به حس شهودی خلاف آنها بسنده نشود. بر این اساس این جستار میکوشد برخی از مشکلات چنین دیدگاههایی را نمایان سازد؛ اگر آنها درست باشند به تسلسلی بیپایان میانجامند
خلاصه ماشینی:
نقدی بر واقع سلبی و برخی نظریه های ثبوت : مشکل تسلسل * مهدی اسدی چکیده در این مقاله نخست به گزارش و تحلیل مختصر ادعا و ادلة ثبوت معتزلی ، دیـدگاه سابق راسل دربارة شی ء اعم از وجود در مبادی ریاضیات ، و دیدگاه بعـدی راسـل دربارة واقعیت سلبی خواهم پرداخت ، سپس به این مسئله اشاره خواهیم کـرد کـه به علت پویایی و احیای چنین دیدگاه هایی ، حتی در سال های اخیر، بایسته است از نو به تحلیل و نقد جدی دیدگاه هایی چون واقع سلبی و نظریه های ثبوت پرداختـه شود و در رد آن ها صرفا به حس شهودی خلاف آن ها بسنده نشود.
حتی خود راسل با وجود این که به حس واقعیت برگشته بود و ثبوت اعـم از وجـود را رها کرده بود، از نو به توسعی به مراتب سهم گین تر، یعنی واقعیت سلبی ، دچار شد و هرگـز از عقیده به (دست کم امکان ) آن دست نکشید؛ چراکه مخالفان معمولا جز حس شهودی و انزجار طبیعی از چنین دیدگاه هایی دلیلی در رد آن ها ندارنـد.
هـم چنـین ، اشـاره بـه ایـن مـورد نیـز بی مناسبت نیست که الفقیه العزی محمد بن یحیی مداعس (ز ١٣٥١ ق) که زیـدی مـذهب است ، و بنابراین خود گرایش های معتزلی شدیدی دارد، در الکاشف الأمین می گوید: ...