چکیده:
پس از حمله مغول، تاریخ نویسان متعددی به شرح وقایع این رویداد پرداختند. یکی از آثار مهم این دوره، تاریخ جهانگشای جوینی است. کاربرد گسترده آیات و احادیث و روایات در این اثر به منظور توجیه حمله مذکور جلب نظر می کند؛ گویی مولف خواسته است از همه آگاهیهای قرآنی خود برای طبیعی جلوه دادن رویدادهای تلخ و فاجعه بار حمله مغولان بهره جوید و هر آنچه در قرآن کریم در باره حکمت و رحمت خداوند گفته شده است، برای تبیین این معنا به کار گیرد که حمله مغولان، تقدیری الاهی، و چاره ناپذیر بوده است. بناست که در این مطالعه در مقام تبیین و تفسیر روان شناختی این توجیه برآییم و دریابیم چرا جوینی و عمده معاصران ایرانی وی در مقام رویارویی با این مصیبت بزرگ، دانسته های مذهبی خویش را به مثابه آرام بخشی برای تعدیل روان خود به کار برده اند. بدین منظور، مطالعه را با تکیه بر نظریه روان شناختی «اسناد» از فریتس هایدر و همچنین، نظریه «ناهماهنگی شناختی» لئون فستینگر پیش خواهیم برد. بدین سان، از یک سو، رویدادی تاریخی را از رویکرد روان شناسی اجتماعی بازخوانی می کنیم؛ همچنان که از دیگر سو، اثر ذهنیتهای مفسر و هم رویدادهای اجتماعی را بر فهم متون دینی مطالعه خواهیم کرد. چنان که خواهیم دید، کاربرد آموزه های مذهبی برای تعدیل روانی، درعمل به تثبیت حاکمیت مغولان انجامیده است.
After the Mongol invasion، several historians began to chronicle the event. One of the important works of this period is the History of Jahāngushā Juveinī. This work has been especially in the limelight because of its widespread references to the Quran and Hadiths in order to justify the invasion of the Mongols as if the author has tried to use all his Quranic awareness to regard the bitter consequences of Mongol invasion as natural consequences of people's acts. He has used Quranic references to God's wisdom and mercy as his evidences and concluded that Mongol invasion was a divinely determined fate which could not be evaded. In this study، we will try to give a psychological outline for Juveinī's attempt to justify the invasion. We will also attempt to answer this question why Juveinī and other Iranian historians of this era، used their religious knowledge as a relieving factor in face with such a tragic catastrophe. For this purpose، we will resort to the Attribution Theory developed by F. Heider and Cognitive Dissonance Theory suggested by L. Festinger. Accordingly، we will look into the historical event through social، psychological approach on the one hand، and will point out the effect of the exegete's mentality and social events on his understanding of the religious texts on the other hand. As it will be concluded، the application of religious teachings for the purpose of psychological adjustment led to the stabilization of Mongols' authority.