چکیده:
تبیین مبتکرانه ملاصدرا از نظریه مثل اهمیت خاصی دارد؛ زیرا او می کوشد تـا بـا استفاده از اصالت و تشکیک حقیقت وجود، تبیین جدیدی از چیستی ، جایگاه و کارکردهای مثل ارائه دهد کـه متفـاوت از رویکـرد گذشـتگان و حتـی افلاطـون است . او ضمن پذیرش اصل وجود مثل ، با رویکردهای مختلـف وجودشـناختی ، معرفت شناختی ، عرفانی و دینی به اثبات آن ها و ویژگی هایشان در نظام کل هستی می پردازد. از جنبه وجودشناختی ، نشان داده می شود که به امر ثابتی نیاز اسـت تـا وحدت ، ثبات و غایت حرکـت جـوهری موجـودات مـادی را تـضمین نمایـد. از جهت معرفت شناختی ، استدلال مـی شـود کـه در ادراک عقلانـی ، نفـس انـسان نمونه های عـالی و مجـرد اشـیای جـسمانی را مـشاهده مـی کنـد کـه همـان مثـل افلاطونی اند. در رویکرد عرفانی مثل افلاطونی شبیه اعیان ثابته و صفات الهی در نظر گرفته می شوند. در رویکرد دینی نیز به آیـاتی از قـرآن اسـتناد مـی شـود کـه طبـق
Innovative explanation of Mulla Sadra about the theory of the Ideas has a special importance. Since، he attempts to provide a new explanation about the nature، place and functions of the Ideas by using the principality and systematic ambiguity in reality of the existence which is different from the previous and even Plato. Accepting the theory of Ideas، he begins to prove them in the order of the whole universe with different ontological، epistemological، Gnostic and religious attitudes. Ontologically، it will be shown that an unchangeable issue is needed in order to ensure the unity، permanence and end of substantial movement of material existents. Epistemologically، Mulla Sadra argues that human soul observes the abstract and supreme examples of the material things in the intellectual perception which they are platonic Ideas. In Gnostic attitude، Platonic Ideas are regarded as resembling to immutable entities and divine attributes. And finally، in theological attitude، he cited to some verses of the Quran that they say that the real existence of this world is in immaterial world. Mulla Sadra considers in all of these words the existential relation such as causality، and epistemic one such as imitation and material things have ideas، and rule out the gap between intellectual and physical worlds by using the ambiguous degrees of the worlds. His attempt to explain more exactly Platonic Ideas leads to the consideration of the imaginal world which is mediate between the sensible and intelligible worlds. In this article، it is attempted to be considered the innovative aspects of Mulla Sadra’s explanation about the theory of Ideas and the measurement of success of this issue is shown.
خلاصه ماشینی:
"این سخنان ملاصدرا ضمن اینکه تأییدی بـر دیـدگاه فـارابی اسـت کـه صـور افلاطونی را همان علم الهی می دانست ، در واقع ، نشان دهندٔە ابهامی اسـت کـه هـم در دیدگاه ملاصدرا و هم افلاطون دربارٔە جا و مکان صور افلاطونی وجود دارد؛ زیرا اگـر صور را جزء علم خدا و از اعیان ثابته در نظر بگیریم ، آن ها همچون خدا دارای وجـوب ذاتی می گردند و از حوزٔە امکان خارج می شوند، اما اگر آن ها را خـارج از علـم و ذات خدا در نظر بگیریم ، موجوداتی ممکن و مخلوق هستند که می توانند عالمی مخصوص خویش داشته باشند و به مثابۀ علل فاعلی یا نمونه ای از موجودات عالم جسمانی ایفـای نقش کنند.
در ایـن زمینـه مـواردی چـون اسـتفاده از نظریـۀ معرفـت ارسطویی (تأسیسی دانستن معرفت نه یادآوری لحاظ کردن آن )، پذیرش دیدگاه مشاییان (حرکت تکاملی عقل از عقل بالقؤە هیولانی تا عقل مستفاد کـه متـصل بـه عقـل فعـال می گردد)، اعتقاد داشتن به حدوث جسمانی نفس ، اثبات حرکت جـوهری تکـاملی در تمامی موجودات مادی برای رسیدن به تجرد تام ، ایجـاد رابطـۀ تـشکیک وجـودی بـین تمامی موجودات و عوالم هستی ، و در نظر گرفتن رابطۀ علیت حقیقـی در همـۀ مراتـب هستی ، ملاصدرا را قادر می سازد تا با رویکـرد نـسبتا جدیـدی نظریـۀ مثـل افلاطـونی را اثبات و تفسیر کند."