چکیده:
یکی از مسائل مورد توجه متولیان و مدیران فرهنگی جوامع، بحث دین و دینداری در جامعه است. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوهای دینداری در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه بوده است. روش: جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه در سال تحصیلی 91-90 بود که نمونه ای به حجم 370 نفر به روش طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند. با کمک گرفتن از برخی نظریه های حوزه جامعه شناسی دین و با استفاده از الگوی گلاک و استارک، در شش بعد اعتقادی، مناسک دینی، تجربه دینی، محرمات دینی، پیامدی و دانش دینی، الگوهای دینداری بررسی شده و سپس با نگاهی به علم مدیریت و به خصوص مدیریت فرهنگی، ضمن ارائه تصویری از وضعیت موجود دینداری، راهکارهای مدیریتی مناسب جهت ارتقای آن تبیین شده است. یافته ها: تحلیل داده ها نشان می دهد که وضعیت دینداری در بعد اعتقادی و مناسک دینی در سطح مورد قبول، در بعد تجربه دینی در سطح متوسط به بالا، در بعد محرمات دینی در سطح متوسط و در بعد پیامدی دینی و دانش دینی در سطح مورد قبول است. نتیجه گیری: وضعیت دینداری در بین دانشجویان فیروزکوه در حد مطلوبی است
خلاصه ماشینی:
"با کمک گرفتن از برخی نظریه های حوزة جامعه شناسی دین و با استفاده از الگوی گلاک و استارک، در شش بعد اعتقادی، مناسک دینی، تجربۀ دینی، محرمات دینی، پیامدی و دانش دینی، الگوهای دینداری بررسی شده و سپس با نگاهی به علم مدیریت و به خصوص مدیریت فرهنگی، ضمن ارائۀ تصویری از وضعیت موجود دینداری، راهکارهای مدیریتی مناسب جهت ارتقای آن تبیین شده است .
با این حال در این طرح، در راستای تبیین الگوهای دینداری در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، با کمک گرفتن از برخی نظریه های حوزة جامعه شناسی دین ، الگوهای دینداری در میان دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته و سپس با نگاهی به علم مدیریت و به خصوص شاخۀ مدیریت فرهنگی، ضمن ارائۀ تصویری از وضعیت موجود دینداری در بین جوانان، راهکارهای مناسب برای ارتقای آن ارائه خواهد شد.
برای تغییر در وضعیت موجود دینداری در بین جوانان و اداره و مدیریت آن به سمت نقطۀ مطلوب که مورد تأکید دین مبین اسلام و مورد خواست اکثر مردم دین مدار کشور ماست ، به نظر میرسد که ابتدا باید یک مدیریت واحد فرهنگی که تمامی سازمانها، نهادها، مؤسسات و دستگاههای فرهنگی کشور به نوعی تابع سیاستگذاریهای آن باشند، نهضت اصلاح فرهنگ دینی کشور را پایه گذاری کند؛ نهادی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجموعۀ دولت که به نحوی تمام دستگاههای اجرایی را تحت پوشش دارند، در این زمینه میتوانند نخستین گامها را بردارند."