چکیده:
هدف: مراکز آموزش عالی، به عنوان کلیدی ترین مراکز تعلیم و تربیت، نقش بی همتایی در تربیت اخلاقی و رشد فرهنگی دانشجویان دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین و تبیین نقش اعضای هیئت علمی بر فرهنگ مطلوب دانشجویی انجام شد. روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع زمینه یابی بوده است. در این مطالعه، از روش دلفی برای تعیین جایگاه هر یک از عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ دانشجویان و متون اسلامی استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد از بین مولفه های تاثیرگذار بر فرهنگ مطلوب دانشجویی، سهم اعضای هیئت علمی با 1/90 درصد، از همه برجسته تر است و سهم دیگر عوامل عبارت است از: محتوای آموزشی 6/81 درصد، محیط آموزشی3/78 درصد، عوامل دانشجویی 8/69 درصد و کیفیت تدریس8/61 درصد. نتایج تحقیق همچنین نشان داد از بین عوامل مرتبط با عضو هیئت علمی، ویژگی های شخصیتی و اخلاقی مدرس نقش مهم تری در این مسئله ایفا می کنند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق و بررسی متون دینی، اعضای هیئت علمی دانشگاه برای ایجاد وتقویت فرهنگ مطلوب در دانشجویان، لازم است دانشجویان را با جایگاه واقعی علم و دانش آشنا کرده، علم مفید را به آنان منتقل کنند تا دانشجویان هدف اصلی علم آموزی را درک و آن را وسیله ای برای خدمت بهتر به بندگاه خدا تلقی کنند
خلاصه ماشینی:
نقش اعضای هیئت علمی در ایجاد و تقویت فرهنگ مطلوب دانشجویی ( چکیده هدف: مراکز آموزش عالی، به عنوان کلیدیترین مراکز تعلیم و تربیت، نقش بیهمتایی در تربیت اخلاقی و رشد فرهنگی دانشجویان دارند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق و بررسی متون دینی، اعضای هیئت علمی دانشگاه برای ایجاد وتقویت فرهنگ مطلوب در دانشجویان، لازم است دانشجویان را با جایگاه واقعی علم و دانش آشنا کرده، علم مفید را به آنان منتقل کنند تا دانشجویان هدف اصلی علمآموزی را درک و آن را وسیلهای برای خدمت بهتر به بندگاه خدا تلقی کنند.
با توجه به اینکه مؤلفههای Karlsson Ghannam Buarque فرهنگ دانشجویی و سیاستهای آموزشی در دانشگاه اسلامی جدای از فرهنگ و ارزشهای دینی قابل تصور نیست، لذا اهتمام به این موضوع، هم در اسناد وزارت علوم و هم در سخنان مسئولان عالی نظام مورد تأکید قرار گرفته است(وزارت علوم تحقیقات و فناوری، 1386: 52) و دانشگاه باید در مقام عمل و اندیشه، وارد عمل شود و طلایهداران این حرکت، اعضای هیئت علمی دانشگاهها میباشند.
با توجه به روششناسی این تحقیق و بر اساس دستاوردهای حاصل از بحثهای صورت گرفته در گروه خبرگان و نشستهای مشورتی با اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و مطالعۀ متون دینی، نقش اعضای هیئت علمی در ایجاد و تقویت فرهنگ مطلوب دانشجویی در محورهای ذیل مورد تأکید قرار گرفته است: 1.
محققان، نخست با استفاده از روش دلفی- که یکی از روشهای توافقمحور مبتنی بر دیدگاه متخصصان و خبرگان است- نسبت به توصیف و استخراج حیطههای اصلی مؤثر بر فرهنگ دانشجویی از منظر اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان اقدام کردند.