Skip to main content
فهرست مقالات

اعتباریات اجتماعی؛ تفسیری رئالیستی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه) (16 صفحه - از 6 تا 21)

کلیدواژه ها :

نفس الامر ،حسن و قبح ،اعتباریات اجتماعی ،رئالیسم تعاملی

social authenticities ،interactional realism ،good and badness ،actual fact

کلید واژه های ماشینی : اعتباریات ، علامه طباطبائی ، رئالیسم ، رئالیسم علامه طباطبائی رئالیسم تعاملی ، اعتباریات اجتماعی ، انسان ، رئالیسم علامه طباطبائی ، دیدگاه علامه طباطبائی دربارة اعتباریات ، اصول فلسفه و روش رئالیسم ، تفسیر

آیا دیدگاه علامه طباطبائی دربارة اعتباریات، به‌طورکلی، و اعتباریات اجتماعی، به‌طور خاص، با رئالیسم او سازگار است یا نه؟ مدعای این مقاله، سازگاری اعتباریات اجتماعی با رئالیسم علامه طباطبائی است. این مقاله برای نخستین بار اعتباریات و رئالیسم را با هم پیوند می‌دهد و به جنبة وجود‌شناسی اعتباریات توجه می‌کند. همچنین توضیح می‌دهد که رئالیسم علامه طباطبائی رئالیسم تعاملی است و در این‌باره با توجه به نسبتی که سازمان وجودی انسان با سیر استکمالی دارد، ضابطة «به کار آمدن یا نیامدن در سیر استکمالی انسان» را برای سنجش انطباق یا عدم انطباق با سازمان وجودی انسان مطرح، و به موضوع کارآمدی و ناکارآمدی اعتباریات در رساندن به مقاصد توجه می‌کند. این مقاله از روش‌های استقرایی و تحلیلی بهره می‌گیرد.

خلاصه ماشینی:

"چنان‌که در ادامه خواهد آمد، رئالیستی بودن اعتباریات از همین ویژگی‌های یادشده استنتاج‌پذیر است؛ یعنی اعتباریات، مطابق متناسب خود را دارند؛ با خارج اعم از سازمان وجودی انسان و واقعیت ‌ خارجی ارتباط دارند؛ دارای آثار واقعی‌اند و ممکن است راست یا دروغ باشند؛ بنابراین صدق و کذب مناسب خود را دارند. توضیح اینکه اگر در عالم واقع الف، ب و ب، ج را نتیجه می‌دهد اگر الف1 را در قبال الف اعتبار کردیم و ب1 را در قبال ب و ج1 را در قبال ج؛ در این صورت نسبت الف1 و ب1 و ج1، در همان عالم اعتبار، لزوما چنین خواهد بود: الف1← ب1← ج1 و برای مثال نمی‌تواند چنین باشد: الف 1→ ب1→ ج1؛ زیرا بنا بر فرض در عالم اعتبار، عالم خارج را نمونه قرار می‌دهیم و همان نظام علی حاکم بر جهان خارج را در اعتبار و اعتباریات رعایت می‌کنیم و اگر چنین نباشد از هر اعتباری می‌توان اعتبار دیگری را استنتاج کرد و این به‌معنای هرج و مرج و بی‌ضابطگی در عالم اعتبار است و خلاف مشهودات و دریافت‌های ماست."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.