چکیده:
شواهدی در دست است که نشان میدهد امید به آینده در بهزیستی و داشتن زندگی معنادار، تاثیر به سزایی دارد. شادکامی نیز به عنوان یکی از جنبههای مهم روانشناختی در سالهای اخیر مورد توجه روانشناسان قرار گرفته، نقش و اهمیت باورها و تصور افراد از تواناییهای خود در شئون زندگی، بیش از پیش روشن گردیده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین سهم امید به آیندهی معلمان در پیشبینی شادکامی دانش آموزان بود. روش مطالعهی حاضر از نوع همبستگی میباشد که در سال 91-90 در بین مدارس راهنمایی دخترانهی شهرستان قائمشهر انجام شد. روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی خوشهای است. بدین منظور381 نفر از دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی دخترانهی شهرستان قائمشهر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامهی شادکامی "آکسفورد" (Oxford) و به ازای هر ده دانشآموز یک معلم مربوط به همان پایه (کلا 38 نفر) پرسشنامهی امیدواری" اشنایدر"(Snyder) را پر کردند. دادهها با استفاده از آزمون (t) و ضریب همبستگی "پیرسون" تحلیل شد. با توجه به یافتههای پژوهش، بین امید به آیندهی معلمان زن و میزان شادکامی دانشآموزان دختر، رابطه وجود دارد و امید به آیندهی معلمان میتواند شادکامی دانشآموزان را به طور موثر پیشبینی کند.
خلاصه ماشینی:
مخصوصا "اشنایدر" و همکاران )١٩٩١,et al &Snyder ( امید را به عنوان یک آمایه ی شـناختی بـر 1- happiness 2- outlooking hope 3- good life 4- Pandora’s Box / پایه ی تاثیر متقابل وسیله ی موفقیت (تعیین هدف جهت دار١) و مسیرها٢ (برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف ) تعریف نموده اند.
) Seligman translated by ٢٠١٠,et al &Karimi ( به عقیده ی او، دادن آموزش های خوش بینی و امید به آینده به بچه ها قبـل از رسیدن به بلوغ جنسی و در زمانی که میتوانند در این باره اندیشه کننـد، راهکـار بسـیار مـؤثر و مفیدی است .
در پژوهش "هارنی" )٢٠٠٢,et al &Quoted by Snyder ١٩٩٠,Harney( معلوم شده که زنان با امید بالا، تمایل بیش تری برای مشارکت در فعالیت های پیش گیری از سرطان نشان داده اند.
"ولفلک هوی" و همکاران )٢٠٠٨ ,et al &Woolfolk Hoy ( دریافتند کـه خـوش بینـی و امیـد، یک تمایل کلی است که تا حد زیادی نتایج را تحت تاثیر قرار میدهد و باور معلـم بـه ایـن کـه بـا تاکید بر یادگیری و اعتماد به والدین و مشارکت دانش آموزان و این باور که مـیتوانـد بـر مشـکلات 1- self- worth 2- educational competence 3- social competence 4- creativity / غلبه کرده و نسبت به شکست با انعطاف پذیری و پشتکار واکنش نشان دهد، میتواند تغییراتـی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان به وجود آورد.
در فرضیه ی اول ، رابطه بین امید به آینده ی معلمان با شادکامی دانش آموزان دختر مورد بررسی قرار گرفت و این رابطه تا حد بالایی معنـادار مثبـت مـیباشـد کـه بـا یافتـه هـای پـژوهش "اشـنایدر" و همکـاران )١٩٩١,Snyder& et al( و "جوکـار" و "نصـیری" )١٩٩٩,Nasiri &Jokar ( هم خوان میباشد.