چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر شادکامی و خودکار آمدی زنان سرپرست خانوار بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی (پیش آزمون- پس آزمون) با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را تمامی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهر یاسوج تشکیل دادند که 30 نفر از این زنان با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب گردیدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه شادکامی آکسفورد و پرسش نامه خودکارآمدی شرر استفاده شد. پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایش و کنترل، آموزش تنظیم هیجان بر روی گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت 2 جلسه در هفته اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از دادهها نشان داد، آموزش تنظیم هیجان با کنترل اثر پیش آزمون، میتواند باعث افزایش شادکامی و خودکارآمدی زنان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شود. برخورداری از مهارت تنظیم هیجان میتواند افراد را در موقعیتهای هیجانی کنترل و هدایت نموده و منجر به عملکرد بهتر آنها در این موقعیتها شود. افرادی که مجهز به تنظیم هیجان هستند شادی بیشتری را تجربه میکنند و به دلیل توانایی کنترل موقعیتها، کارآمدتر میباشند.
خلاصه ماشینی:
مجهز شدن زنان سرپرست خانوار به این مهارت ، یک ضرورت است ، چرا که مادر نقش مهمی 1- self - regulation در تنظیم هیجان فرزندان دارد و مادران افسرده و ناشاد، خلق و خوی منفعل همراه با غم و اندوه را در فرزندان فعال می کنند (٢٠٠٨ ,Feng et al).
تنظـیم هیجـان بـه افـراد کمک میکند تا برانگیختگی هیجانی و هیجان های منفی را تنظـیم نماینـد، احساسـات دیگـران را درک نموده و به طرز اثر بخشی با آن برخورد کنند، که این امر موفقیت و کارآمـدی در حـوزه هـای مختلف زندگی را سبب میشود ( & ,Qasemzadeh Nassaji, peyvastehgar, Hoseinian, Motabi .
برنز، کوال ، وردین ، لیم و کوپنس Brans, Koval, Verduyn, Lim (٢٠١٣ ,Kuppens &)، در پژوهش خود تحت عنـوان تنظـیم هیجانـات مثبـت و منفـی در زنـدگی روزانه در یافتند که استفاده از استراتژیهای مربوط به تنظیم هیجان منجـر بـه افـزایش هیجانـات مثبت ، کاهش هیجانات منفی و در نتیجه افزایش حس شادکامی افراد میشود.
استفاده از تنظیم هیجان باعث افزایش دید مثبت در مورد خود، تلاش برای افزایش تجربه های مثبت در آینده و در نتیجـه افـزایش حـس شایستگی و خودکارآمدی فرد میشـود (٢٠١٠ ,Mikolajczak &Quoidbach, Berry, Hansenne ).
این یافته با پـژوهش هـای بیگـدلی، نجفی و رستمی (١٣٩٢ ,Rostami &Bigdeli, Najafi, )، براکـت ، پـالومرا، موجسـا، ریـز و سـالووی (٢٠١٠ ,Salovey &Brackett, Palomera, Mojsa, Reyes )، باتـاگلیو (٢٠٠٦ ,Battaglio)، اتـو، میسـرا، پراسـاد و مکـرآ (٢٠١٤ ,McRae &Otto, Misra, Prasad ) همخـوانی دارد.