چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، ارزیابی وضعیت استقرار کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هر یک از سطوح نظریههای مرجع بوده است. روش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است ودادهها با استفاده از پرسشنامۀ محققساختۀ برگرفته از نظریههای موجود، گردآوری شدهاند.در مجموع 133 پرسشنامه از سوی کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهها بازگشت داده شد. یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد که گرایش کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهها به سمت نظریۀ حداکثر و پس از آن حد متوسط است. با افزایش سطح تحصیلات و سابقۀ کار تمایل به سمت نظریۀ حداکثر بیشتر شده است. همچنین کتابداران مرجع کتابخانههای تحت پوشش وزارت بهداشت نمرههای بیشتری در نظریۀ حداکثر کسب کردهاند.
خلاصه ماشینی:
تعيين وجود يا نبود رابطه بين سابقۀ کار و قرار گرفتن کتابداران مرجع کتابخانه هاي مرکزي دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم وبهداشت در هر يک از سطوح نظريه هاي مرجع د ٣.
تعيين وجود يا نبود رابطه بين داشتن مدرک مرتبط (علم اطلاعات و دانش شناسي) و غيرمرتبط و قرار گرفتن کتابداران مرجع کتابخانه هاي مرکزي دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم وبهداشت در هر يک از سطوح نظريه ها مرجع د ٤.
اطلاعات جمعيت شناختي پاسخگويان (به تصویر صفحه مراجعه شود) يافته هاي مربوط به استقرار کتابداران مرجع کتابخانه هاي مرکزي دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم و بهداشت در هر يک از سطوح نظريه ها ميانگين نمره هاي پاسخگويان به سؤالات مربوط به هر يک از نظريه ها، در جدول ٢ آورده شده است .
رابطة بين ميزان تحصيلات کتابداران مرجع کتابخانه هاي دانشگاهي ايران و قرار گرفتن در هر يک از سطوح نظريه هاي مرجع براي مقايسۀ متوسط نمرة نظريه هاي کسب شده در بين کتابداران با سطح تحصيلات مختلف ، از تحليل واريانس در سطح خطاي ٠/٠٥ استفاده شد که نتايج به دست آمده در جدول ٣ نشان داده شده است .
در پژوهش حاضر در پي آن بوديم که مشخص شود کتابداران بخش مرجع کتابخانه هاي مرکزي تحت پوشش وزارت علوم و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي در کدام يک از سطوح نظريه ها قرار ميگيرند و نگرش و گرايش آنها به کدام يک از نظريه هاي اشاره شده ، متمايل است .
Baseline Subject Competencies for the Academic Reference Desk, Reference Services Review.