چکیده:
هدف: هدف در این پژوهش معرفی الگویISST برای سنجش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دبیران و شناسایی و مقایسۀ نظر متخصصان و دبیران در این زمینه است. روش: روش پژوهش توصیفی است که بهصورت پیمایشی به گردآوری دادهها اقدام کردهایم. جامعۀ آماری تمامی دبیران آموزش و پرورش شهر تهران است که 299 نفر بهعنوان نمونه و بهصورت تصادفی بررسی شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بوده که بر اساس الگویISST تهیه شده است. روایی ابزار مورد استفاده از نوع محتوایی است که توسط متخصصان حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش تأیید شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: یافتههای بهدست آمده نشان داد که متخصصان ودبیران، مؤلفههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای دبیران مهم ارزیابی کردهاند، همچنین یافتهها نشان داد که در بررسی دیدگاههای متخصصان و دبیران در مورد مؤلفههای سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مورد جامعۀ اطلاعاتی، ابزار اطلاعاتی و مدیریت اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05p).
خلاصه ماشینی:
سواد فناوري اطلاعات و ارتباطات )ICTL( دبيران بر اساس الگوي ISST البنيان ١٥ )٢٠٠٤) در تحقيق خود بيان مي کند که نگرش آموزشگران در ارتباط با فناوري هاي نوين اطلاعاتي با منافع نسبي و سازگاري اين فناوريها ارتباط دارد.
کيلر١٧ )٢٠٠٢) در تحقيق خود که در زمينۀ نيازهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات حدود ٢٠٠٠ نفر از معلمان سطوح مختلف تحصيلي در استراليا انجام شده است ، گزارش مي کند که تغييرات در ساختار برنامه ها، اصلاح دروس موجود، ايجاد اجزاي جديد براي دروس ، تغيير در ابزار و الزامات اندازه گيري ، در نظر گرفتن زيرساخت هاي لازم براي فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات ضروري است و مواردي چون مشارکت کارکنان در فرآيند تصميم گيري ، تعيين حداقل دانش در مورد فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي ، فراهم کردن زمينه هاي توسعه و چگونگي پيشرفت اين فناوري ها و چالش هاي آيندة آن بايد شناسايي شود.
در اين زمينه اولين گام براي کاربست بهينۀ فناوري اطلاعات و ارتباطات و ارتقاي سواد اطلاعاتي در آموزش و پرورش ، شناسايي نقاط ضعف و قوت مهارت ه اي اطلاعاتي و ارتباطاتي از ديدگاه متخصصان و معلمان است که گردانندگان اصلي سيستم آموزش پروش در کشور محسوب ميش وند.
به منظور سواد فناوري اطلاعات و ارتباطات )ICTL( دبيران بر اساس الگوي ISST تعيين اعتبار٣٧ ابزار از روش ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد که اين ضرايب در مورد مؤلفه هاي تشکيل دهندة سواد فناوري اطلاعات و ارتباطات در دو گروه متخصصان و دبيران در جدول ٣ ارائه شده است .
Information and communication technology (ICT) in development cooperation: guidelines.