چکیده:
کارکرد صادراتی شرکتها از جمله متغیرهایی است که در ادبیات بازاریابی بینالملل مورد تأکید قرار گرفته است. هدف این مقاله این است که میزان تأثیرگذاری رفتار شرکت در بازارهای خارجی (تعداد بازار، تعهد صادراتی و تطبیق قیمت) را بر کارکرد صادراتی، مورد بررسی قرار دهد. روششناسی این پژوهش کمی بوده و با رویکرد پیمایشی، نمونهای شامل 37 شرکت صادراتی مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان از آن دارد که شرکتهایی که به بازارهای خارجیشان متعهدترند، در دستیابی به تطبیق قیمت صادراتی موفقترند. همچنین این شرکتها، در بازارهای خارجی کارکرد صادراتی بهتری داشتهاند. این یافتهها همچنین نشان میدهند که تطبیق قیمت صادراتی تأثیر منفی بر کارکرد صادراتی دارد.
خلاصه ماشینی:
شناسایی آثار تعهد صادراتی ، تطبیق قیمت و تعداد بازارها بر کارکرد صادراتی سید یعقوب حسینی ١ سید جواد میرجهان مرد ٢، سیده اسماء حسینی ٣ ، کارکرد صادراتی شرکت ها ازجمله متغیرهایی است که در متون بازاریابی بین الملل بـر آن تأکید شده است .
الگـوی اقتضایی که در این پژوهش استفاده شده است بیان می کنـد کـه عوامـل محیطـی راهبـردهـای شرکت و درنتیجه کارکرد صادراتی را تحت تأثیر قرارمی دهند.
گرچـه حقیقی ، فیروزیان و نجفی مجد (١٣٨٧)، نیـز در پـژوهش خـود در حـوزة صـنایع غـذایی ، تـأثیر مستقیم و مثبت راهبرد تطبیق قیمت را بر کارکرد صادراتی تبیین کرده انـد و کرمپـور، شـریفی و صفابخش (١٣٩١) بیان کرده اند که انتخاب نوع محصول و فنـاوری تولیـد متناسـب بـا گـرایش بازارهای صادراتی هدف مخصوصا بازارهای اروپایی ، منجـر بـه بهبـود شـرایط صـادراتی کشـور می شود.
این شـرایط ترکیـب شـده بـا تقاضای انعطاف پذیر در بازار خارجی ، به شرکت اجازه می دهد تا در آن بازار، قیمت گذاری نفـوذی را اجرا کند و بنابراین به طور مثبتی بر کارکرد صادراتی مؤثر است (برادلـی ، ٢٠٠٥).
با توجـه بـه متـون گفته شده ، فرضیة نخست این پژوهش چنین است : H١: درجة تطبیق قیمت ، به طور منفی بر کارکرد صادراتی شرکت تأثیر می گذارد.
بنا به این ادله های نظری ، فرضیة دوم پژوهش چنین است : H٢: افزایش تعهد صادراتی شرکت ، سبب افـزایش تطبیـق قیمـت شـرکت در بـازار خـارجی می شود.
Marketing strategy determinants of export performance: A meta-analysis.
Bounded rationality, planning, standardization of international strategy, and export performance: a structural model examination.