چکیده:
هدف پژوهش حاضر کمی سازی تاثیر شبکههای کسب و کار بر مزیت رقابتی با میانجی گری قابلیت ایجاد قابلیتها میباشد. این شبکهها با نقش آفرینی مشتریان، تامین کنندگان و رقبا همراه بوده است. در این تحقیق از پرسشنامه که 352 مورد آن قابل قبول بود، استفاده شد .نتایج حاصل از روشهای تحلیل معادلات ساختاری نشان از تایید همه فرضیات تحقیق در حداقل سطح اطمینان 9/ دارد. میانگین شبکههای کسب و کار شرکتهای خصوصی و فامیلی از شرکتها با مالکیت خصوصی و غیر فامیلی بیشتر بود. از بین مقادیر ضریب تاثیر در بین فرضیهها، بیشترین تاثیر به ارتباط شبکههای کسب و کار بر قابلیت کسب قابلیت اختصاص داشت. در مجموع میتوان گفت شبکههای کسب و کار بر قابلیتهای پویا که رویکرد جدید مزیت رقابتی میباشد تاثیر بسزایی میگذارند. از طرفی با توجه به نقش مهم مولفهی شناختی از میان مولفههای شبکههای کسب و کار و همچنین تاثیر پذیری بالای انعطاف استراتژیک، نگاه ویژه سازمانها به روابط بلندمدت در بین شبکههای کسب و کار در این صنعت پیشنهاد میگردد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر شبکه های کسب وکار بر مزیت رقابتی با تبیین نقش قابلیت ایجاد قابلیت ها، مورد مطالعه صنعت ساختمان هدف پژوهش حاضر کمی سازی تأثیر شبکه هـای کسـب وکـار بـر مزیـت رقـابتی بـا میانجیگری قابلیت ایجاد قابلیت هاست .
با توجه به اهمیت شبکه ها در بین کسب و کار، در ایـن مقالـه ، بـا گسـترش مفهـوم و ابعـاد شبکه های کسب وکار به سرمایة اجتماعی بین سازمانی ، کمی سازی این ابعاد برای خلـق قابلیـت کسب قابلیت ها انجام شده و از این طریق ، رسیدن به مزیت رقابتی در سازمان مـورد نظـر بـوده است .
این مـوارد شـامل مـوارد زیـر است : تعهد در روابط سازمان با سازمان (مـورد مطالعـه : شـرکت ملـی گـاز ایـران ) (رنجبریـان و همکاران ، ١٣٨٩)، آثار پیمان های راهبردی بر روابط بین یـادگیری سـازمانی نـوآوری و عملکـرد مالی شرکت (حاجی پور و کرد، ١٣٩٠)، مزیـت رقـابتی : تبیـین نقـش سـرمایة فکـری و سـرمایة اجتماعی از مشبکی (قلیچ لی ، ١٣٨٦)، شناسایی عوامل مؤثر بر تحکیم بازار (تحقق مزیت رقابتی پایدار) خدمات بانکی در بانک ملت برمبنای دیـدگاه منبـع محـور (عطـاران ، دیوانـدری و آدینـف ، .
مدل مفهومی تأثیر شبکه های کسب وکار بر مزیت رقابتی روش شناسی پژوهش این پژوهش از نظر هدف کاربردی اسـت و بـا رویکـرد دیگـر از نظـر نحـوة جمـع آوری داده هـا توصیفی ـ همبستگی (با توجه به استفاده از مدل سازی ) محسوب می شود.