چکیده:
بیتردید هدف هر بنگاه اقتصادی تحقق هرچه بیشتر بهرهوری است. بخشبندی بازار در اکثر حوزهها، بهویژه صنعت بانکداری خرد، ابزاری استراتژیک در جهت تخصیص بهینة منابع و، در نتیجه، تحقق این هدف است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بخشبندی بازار بانکداری خرد بر مبنای مزایای مورد انتظار مشتریان صورت پذیرفت. به منظور تحقق این هدف، علاوه بر مطالعات میدانی، از طریق مصاحبة اکتشافی با 43 مشتری، کارشناس شعبه (صف)، و کارشناس ستادی چندین بانک، 166 مزیت استخراج شد. از طریق پرسشنامة خبرگان این مزیتها به 50 سؤال کاهش یافت و بین 60 نفر از مشتریان به صورت پیشآزمون توزیع شد. پس از تأیید روایی و پایایی، با روش نمونهگیری خوشهای و فرمول کوکران حجم نمونه 669 بهدست آمد. سپس، از طریق تحلیل عاملی 9 عامل و از طریق تحلیل خوشهای 4 بخش مشخص شد. بخش سوم بزرگترین بخش در میان بخشها شناسایی شد. این بخش برای عواملی چون کارکنان و اعتماد، راحتی، سهولت خدمات، و تکنولوژی اهمیت بسیاری قائل است. نهایتا، متناسب با ویژگیهای رفتاری هر بخش، راهکار متناسب بازاریابی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
شمارة سؤالات بر اساس متغیرهای اصلی پرسشنامه و فاکتورهای پیشنهادی متغیرهای متغیرهای سؤالات مربوط به مزایای مورد انتظار / جمعیت شناختی رفتاری شمارة فاکتور نام فاکتور شمارة سؤال فاکتور پیشنهادی ١ خدمات ١٤ تا ٢٥ و ٢٧ و ٢٩ تا ٣٢، ٤٤ فاکتور پیشنهادی ٢ نرخ ها ٢٨، ٣٣، ٣٤ فاکتور پیشنهادی ٣ راحتی ٢٦، ٣٥، ٣٦، ٤٠ فاکتور پیشنهادی ٤ محسوسات (ملموسات ) ٣٧، ٣٨، ٤٥ سؤالات ٨ سؤالات ١ تا ٧ فاکتور پیشنهادی ٥ اطلاع رسانی ٤١، ٤٢٤٣ تا ١٣ فاکتور پیشنهادی ٦ امنیت ٤٦ تا ٤٩ فاکتور پیشنهادی ٧ کارکنان ٥٠ تا ٥٦ فاکتور پیشنهادی ٨ تکنولوژی ٣٩، ٥٧، ٥٨، ٥٩ فاکتور پیشنهادی ٩ شهرت ٦٠ تا ٦٣ تحلیل داده ها به منظور خلاصه سازی داده ها و قراردادن آن ها در عامل های اصلی از تکنیـک تحلیـل عـاملی و برای بخش بندی این عوامل و استخراج بخش های اصلی پژوهش از تحلیـل خوشـه ای (تحلیـل خوشه ای به مجموعه ای از روش های خوشه بندی (دسته بندی ، طبقه بندی یا گروه بندی ) با هـدف کاهش ابعاد داده ها (مشاهده ها) اطلاق می شـود کـه در قالـب گـروه هـای همگـون بـر اسـاس شاخص های شباهت (یا تفاوت و فاصله ) متغیرها انجام می شـود) اسـتفاده شـد (سـید هاشـمی و ممدوحی ، ١٣٨٩).