چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطة ساختار سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران مدارس متوسطة شهر کرد است. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی است. برای نیل به اهداف تحقیق از دو پرسشنامهـ 1. ساختار سازمانی با اعتبار 93 درصد؛ 2. فرسودگی شغلی با اعتبار 95 درصدـ استفاده شد. جامعة آماری شامل کلیة دبیران مدارس متوسطة شهر کرد است که تعداد آنها 683 نفر است و در سال تحصیلی ۱۳۸۷ـ ۱۳۸۸ به تدریس اشتغال داشتهاند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 160 دبیر انتخاب و پرسشنامه میان آنان توزیع شد. یافتههای تحقیق نشان داد که ۱. بین ساختار مدارس متوسطه، از نظر پیچیدگی و فرسودگی شغلی دبیران، رابطة معنادار وجود ندارد؛ ۲. بین ساختار مدارس متوسطه، از نظر تمرکز و فرسودگی شغلی دبیران، رابطة معنادار وجود ندارد؛ ۳. بین ساختار مدارس متوسطه، از نظر رسمیت و فرسودگی شغلی دبیران، رابطة معنادار وجود ندارد؛ ۴. بین ویژگیهای دموگرافیک دبیران مدارس متوسطه و فرسودگی شغلی رابطة معنادار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهشـگران در ایـن پژوهش ها به بررسی فرسودگی شـغلی معلمـان (بـدری گرگـری ، ١٣٧٤؛ آتـش افـروز، ١٣٨٦) و مدیران (دموری ، ١٣٧٣؛ خلیفه سلطانی ، ١٣٧٧؛ بابلی ، ١٣٧٩) پرداخته و به این نتیجه رسـیده انـد که در همة این گروه ها فرسودگی شغلی رایج است (احیاکننده ، ١٣٨٧).
یافته های پژوهش حسن زاده و همکاران (١٣٩٠) نشان می دهـد، بـا افـزایش عـدم اطمینـان محیطی در آینده ، ساختار مطلوب سازمان ها ساختاری ارگانیک با پیچیـدگی ، رسـمیت ، و تمرکـز سازمانی کم خواهد بود، اما سـاختار سـازمانی موجـود بیمـة مرکـزی جمهـوری اسـلامی ایـران ساختاری مکانیک است که از پیچیدگی ، رسمیت ، و تمرکز سـازمانی بـالایی برخـوردار اسـت .
یافته های پژوهش به دلیل به هم پیوستگی سه سؤال اول این پژوهش ، سؤالات و روش آماری آن ها با هم مطرح می شود: − آیا بین ساختار مدارس متوسطه از نظر پیچیدگی و فرسـودگی شـغلی دبیـران رابطـه ای وجود دارد؟ − آیا بین ساختار مدارس متوسطه از نظر تمرکز و فرسودگی شغلی دبیران رابطه ای وجـود دارد؟ − آیا بین ساختار مدارس متوسطه از نظر رسمیت و فرسودگی شغلی دبیران رابطه ای وجود دارد؟ برای محاسبة رابطة بین ساختار مدارس متوسـطه از نظـر رسـمیت ، تمرکـز، و پیچیـدگی بـا فرسودگی شغلی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که جدول ١ نتایج آن را نشان می دهد.