چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سازمان نوآور ، در مراکز دانشگاهیاستان ایلام انجام شده است. روش پژوهش آمیخته است که در جامعة آماری بخش کیفی آنخبرگان شرکت کردند و بخش کمی آن را کلیه کارکنان، استادان و مدیران ارشد و میانی درمراکز دانشگاهی (پیام نور، علوم پزشکی، آزاد و دانشگاه ایلام ) تشکیل داده اند . تعداد نمون ةآماری در بخش کیفی و کمی ب هترتیب 20 و 174 نفر بودند. تجزیه و تحلیل یافته ه ای بخشکیفی به کمک ضریب هماهنگی کندال انجام گرفت و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی وآزمون رتب های فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که از مؤلفه های نه گانه شناسایی شده،هفت مؤلفه سازمانی (تحقیق و توسعه درونی، تحقیق و توسعه بیرونی، عوامل انگیزاننده، عواملساختاری، تفکر راهبردی، شایستگی های محوری منابع انسانی، توانمند سازی سازمانی ) و دومؤلفة بومی، ایرانی اسلامی (جهت گیری معنوی و تبادل دانش ) در ایجاد سازمان نوآورآموزش عالی استان ایلام نقش دارند.
خلاصه ماشینی:
شناسایی مؤلفه های سازمان نوآور در جهت دستیابی به اهداف چشم انداز ایران ١٤٠٤ (مورد مطالعه : مراکز دانشگاهی استان ایلام ) اسماعیل دلخوش ١، محمد تابان ٢، محمد حسن مبارکی ٣، کمال نصراللهی 4 پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سازمان نـوآور، در مراکـز دانشـگاهی استان ایلام انجام شده است .
درمجموع ادبیات مربوط به نوآوری سازمانی جذاب بـوده و کمـابیش مطالعـاتی در مـورد آن وجود دارد، اما تا کنون در زمینة سازمان نوآور برای دستیابی به اهداف چشم انداز ١٤٠٤ کشـور در آموزش عالی ، پژوهش های میدانی انجام نگرفته است و از این حیث ، دانشگاه های اسـتان ایـلام دنباله رو دانشگاه های رقیب خود در سطح ملی هستند.
هدف کلی از این پژوهش شناسایی مؤلفه های سازمان نوآور در مراکز آمـوزش عـالی اسـتان ایلام برای دستیابی به اهداف چشم انداز ١٤٠٤ کشور است .
نظر خبرگان دربارة عوامل کلیدی و مؤثر بر سازمان نوآور تعداد انحراف ترتیب شرح عامل میانگین کندال پاسخ ها معیار اهمیت تحقیق و توسعة درونی 20 17/35 1/54 2/54 4 تحقیق و توسعة بیرونی 20 17/80 2/16 2/98 6 شایستگی های محوری منابع انسانی 20 17/56 2/31 2/67 5 تفکر راهبردی 20 17/20 2/65 3/11 7 عوامل ساختاری 20 16/80 1/96 1/95 2 توانمندسازی سازمانی 20 17/88 2/45 3/45 8 جهت گیری معنوی 20 17/42 2/32 2/27 3 تبادل دانش 20 16/90 2/70 3/49 9 عوامل انگیزاننده 20 18/11 1/80 1/85 1 بخش کمی به منظور تجزیه و تحلیل یافته های کمی ، از آزمون تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه استفاده شده است .