چکیده:
یکی از موضوعات بسیار اساسی در سازمانها مقولۀ انطباق پذیری است. پژوهش حاضر با سنجش میزان انطباق پذیری در بین کارمندان، قصد دارد ارتباط آن را با رهبری اخلاقی آزمون کند. روش پژوهش پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ بستهپاسخ است. جامعۀ آماری این پژوهش را کارمندان دانشگاه تبریز به تعداد 716 نفر در سال 1391 تشکیل میدهد که از این تعداد 239 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوۀ نمونهگیری طبقهای تصادفی به نسبت سطوح طبقات انتخاب شدهاند. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی، بهترتیب اثرهای ابعاد وضوح نقش، جهتگیری مردمی، هدایت اخلاقی و سازۀ رهبری اخلاقی بر متغیر وابسته (ظرفیت انطباق پذیری سازمانی) معنادار بوده و متغیرهای یاد شده توانستهاند، 63 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
به یک معنـا، شـواهد موجـود بیـانگر آن اسـت کـه در جامعـة آمـاری مـورد بررسـی در مـورد ظرفیـت انطباق پذیری سازمانی و رهبری اخلاقی ، مطالعات جدی صورت نگرفتـه و مطالعـات انجـام شـده بیشتر نقش متغیرهایی چون فرهنگ سازمانی و مشارکت سازمانی (اسـدی ، گـودرزی و قربـانی ، ١٣٨٨؛ مقیمی ، ١٣٨٥) و همچنین رابطة رهبری معنوی و اثربخشی رهبـری (الـوانی ، معمـارزاده ، البرزی و کاظمی ، ١٣٩١)، رابطة رهبرـ پیرو و خلاقیت (بعدی از ظرفیت انطباق پذیری ) (درویـش و فرزانه دخـت ، ١٣٨٩)، رابطـة رهبـری تحـول بخـش و فرهنـگ سـازمانی (تسـلیمی ، بازرگـان ، موسی خانی ، الوداری ، ١٣٩٠) و رهبری تحول بخش و عملکرد شرکت ها (زاهـدی ، ابـراهیم پـور و خلیلی ، ١٣٩٢) را برجسته کرده اند.
رسالت این پژوهش این است که با رویکرد جامعه شناختی و با تکیه بر نظریة رهبری اخلاقی براون (٢٠٠٦) و کالشون ، دن هارتوق و دن هوق (٢٠١١) که در تحقیقات داخلی به این نظریه ها و به این بعد از رهبری توجه کافی نشده است و نظریة ظرفیت انطبـاق پـذیری سوسـمن (٢٠٠٤) تـأثیر رهبـری اخلاقـی را بـر ظرفیـت انطبـاق پـذیری سـازمانی بررسـی کنـد؛ چراکـه ظرفیـت انطباق پذیری سازمانی در سازمان های دانشگاهی ، زمانی ارتقا می یابد که مـدیران دانشـگاه دارای ویژگی هایی چون الگوبودن ، عمل گرا بودن ، تسهیم قدرت ، هدایت اخلاقی ، وضوح نقش و در یک معنا رهبران اخلاق مدار باشند.