چکیده:
سواد رسانهای، مهارتی حیاتی برای زیستن در عصر کنونی است. در این مقاله، ضرورت، اهداف، محتوا، شیوۀ اجرا، تدریس، ارزشیابی و محدودیتهای ورود آموزش سواد رسانهای به مدارس کشور با روش مطالعۀ کتابخانهای، اسنادی و دلفی از دیدگاه صاحبنظران بررسی شده است. یافتهها نشان داد بومیسازی و ورود آموزش سواد رسانهای به مدارس، منجر به توانمندسازی دانشآموزان در استفادۀ بخردانه از رسانهها، حفظ و تقویت هویت و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی خواهد شد. اجرای آزمایشی دورههای آموزشی، ارزشیابی توصیفی، تدوین محتوا و ارائه به شکل تلفیق با متون درسی در دورۀ ابتدایی و ارائۀ کتاب مستقل در دورۀ متوسطه از دیگر یافتهها است. همچنین محتوا باید به شناخت انواع رسانهها، تولید، ارزیابی و تحلیل انتقادی متون رسانهای، توجه کند.نتایج نشان داد، بهرهمندی دانشآموزان از آموزش سواد رسانهای و مزایای آن، ضروری است.
خلاصه ماشینی:
نیازسنجی برنامۀ آموزش سواد رسانهای در مدارس<FootNote No="69" Text="اریخ دریافت: 10/04/93 تاریخ پذیرش: 23/06/93"/> عباس تقیزاده(<FootNote No="70" Text=" این مقاله برگرفته از رسالۀ دکتری عباس تقیزاده در رشتۀ علومارتباطات، به راهنمایی دکتر علیاصغر کیا در دانشکده علوماجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است.
در این مقاله، ضرورت، اهداف، محتوا، شیوۀ اجرا، تدریس، ارزشیابی و محدودیتهای ورود آموزش سواد رسانهای به مدارس کشور با روش مطالعۀ کتابخانهای، اسنادی و دلفی از دیدگاه صاحبنظران بررسی شده است.
آموزش سواد رسانهای<FootNote No="74" Text=" Media Literacy"/> میتواند یاریگر آنها در استفادۀ مفید از رسانهها باشد.
برنامۀ درسی آموزش سواد رسانهای چه بهصورت اجباری و چه در بخش تجویزی و اختیاری نیز پاسخی به نیازهای گوناگون و امکان یادگیری همیشگی با توجه به نقش رسانهها است و تحلیل و ارزیابی محتوای رسانهای میتواند در همین راستا، ارزیابی شود.
یونسکو<FootNote No="76" Text=" UNESSCO"/>، هدف آموزش سواد رسانهای را دسترسی به رسانهها بهعنوان ابزارهای درک جامعه برای مشارکت مردمسالار، ارتقای مهارتهای تحلیل انتقادی پیامهای رسانهای، ترغیب افراد برای ایجاد متون رسانهای، خلاقیت و تعامل در حوزههای مختلف ارتباطات رسانهای و گسترش ارزیابی انتقادی پیامها بهمنظور تقویت فعالانۀ تواناییهای افراد و کاربران میداند.
محتوای مناسب دورۀ آموزش سواد رسانهای در مدارس (رجوع شوی به تصویر صفحه) یافتههای ارائهشده در جدول (3) در خصوص محتوای برنامۀ درسی آموزش سواد رسانهای نشان میدهد که به انواع رسانهها توجه شده است؛ اما شناخت پایگاههای اینترنتی و ویژگیهای آنها در اولویت قرار دارد.
با توجه به اینکه، از نظر صاحبنظران، اجرای آزمایشی دورۀ آموزش سواد رسانهای در دورۀ متوسطه اولویت دارد (جدول 4) محتوای پیشنهادی آنها نیز، با تأکید بر این مقطع، ارائه شده است.