چکیده:
آینده، به موضوعی جدی برای مطالعه و پژوهش، بویژه از دهه آخر قرن بیستم به بعد، تبدیل شده است. در کنار مسائل متعددی که در آینده پژوهشی مورد بررسی قرار میگیرد، تربیت آینده، شهروند آینده و خصوصیات شهروند آینده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چه، تصور میشود، آینده را با هر رویکردی که بنگریم، توسط شهروندان رقم زده میشود. این مقاله به روشن سازی این مفاهیم پرداخته است. نظر به اینکه شهروند آینده، خصوصیات وی و نحوه پرورش آن از روندهای عمومیتری اثر میپذیرد. در بادی امر، آینده، روندهای آن، پیش فرض ها، اهداف، گرایش ها، تصویرپردازیهای آینده، پیشرفتها و مشکلات آینده و مجموعه اقدامات در برابر گزینه های آینده مورد بررسی قرار گرفته است. سپس بستگی شهروندی و تربیت و مفهوم شهروندی توضیح داده شده است. به منظور احصاء دیدگاه های مختلف درباره شهروندی و خصوصیات شهروند آینده مجموعه پژوهشهای انجام شده مدنظر قرار گرفته است. مجموعه بررسی ها نشان میدهد تربیت شهروند آینده از سه پدیده جهانی شدن، روندهای دموکراتیک و فناوری اطلاعات متاثر است، به همین لحاظ میتوان گفت شهروند آینده باید حداقل دارای سه خصوصیت جهانی، دموکراتیک و فناوری باشد.
خلاصه ماشینی:
"به طور عمده شرایط عمومی اقتصاد جهانی به طور گسترده ای به عنوان مانع اجرای آموزش و پرورش برای همه موسسات در کشورهای فقیرتر از نظر اقتصادی در نظر گرفته میشود (Forum, 2000 World Education).
تربیت شهروند جهانی با شروع قرن جدید و پدیداری چالش ها و مسائل و مشکلات جدید، مفهوم شهروندی برای زندگی در جامعه جهانی دستخوش تغییراتی اساسی شده و برای آموزش و پرورش کشورها، این سوال را پیش آورده است که در این تربیت، بر چه ابعادی از زندگی شاگردان باید توجه کرد.
داریسون71 (2000) اهداف زیر را برای تربیت شهروند جهانی برمیشمارد: 1) آگاهی از مسائل جهانی و نقش سازمان ملل متحد در حل آنها 2) شناخت کشورهای دیگر و آگاهی از فرهنگ آنها 3) شناخت مسایل مرتبط با حقوق بشر 4) درک روابط انسان و محیط زیست در مطالعهای که توسط دارکر72 (1993) انجام گرفت، در مورد مفهوم تربیت شهروندی موارد زیر مورد توافق کشورهای مختلف بود: 1) توانایی دیدن مسائل و نحوه برخورد آنها به عنوان یک شهروند جامعه جهانی 2) توانایی کارکردن با دیگران به صورت همکاری و پذیرفتن مسئولیت درنقش یا وظیفه ای که به آنها واگذار شده است 3) توانایی درک، پذیرش و تحمل تفاوتهای فرهنگی 4) توانایی تفکرکردن به صورت انتقادی و سازمان یافته 5) تمایل به حل تعارضات خود با دیگران به روشهای مسالمتجویانه 6) تمایل به تغییرات زندگی و عادت مصرف به منظور محیط زیست 7) تمایل به حساس شدن حقوق بشر و دفاع از آن 8) تمایل به توانایی مشارکت در فعالیتهای سیاسی در سطح محلی، ملی و بینالمللی.
National Center for Learning & Citizenship 31.
Center for Information and Research on Civic Learning & Engagement 43."