چکیده:
هدف این پژوهش مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارکنان کارخانه یخچالسازی شهرستان خرمآباد در استان لرستان است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از نوع همبستگی است. دادههای پژوهش با استفاده از توزیع دو پرسشنامه هوش فرهنگی و نیز گرایش کارآفرینانه در میان کارکنان کارخانه یخچالسازی شهرستان خرمآباد به عنوان جامعه آماری به تعداد 125 نفر گردآوری شده است. تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 98 نفر تعیین گردید. دادهها با بکارگیری روش مدلیابی معادلات ساختاری و نیز آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مهمترین نتایج تحقیق را میتوان به این شرح بیان نمود: بین هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینانه رابطه وجود دارد؛ از بین چهار بعد هوش فرهنگی، دو بعد فراشناختی و رفتاری با گرایش کارآفرینانه رابطه مثبت و معنادار داشته و دو بعد انگیزشی و شناختی رابطه معناداری با گرایش کارآفرینانه ندارند. همچنین نتایج حاکی از رابطه علی بعد فراشناختی هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه میباشد. لذا تقویت هوش فرهنگی فراشناختی میتواند به طور مستقیم بر افزایش گرایش کارآفرینانه افراد تأثیرگذار باشد.
خلاصه ماشینی:
دادههای پژوهش با استفاده از توزیع دو پرسشنامه هوش فرهنگی و نیز گرایش کارآفرینانه در میان کارکنان کارخانه یخچالسازی شهرستان خرمآباد به عنوان جامعه آماری به تعداد ١٢٥ نفر گردآوری شده است .
واژههای کلیدی : هوش فرهنگی، گرایش کارآفرینانه ، بعد فراشناختی، بعد رفتاری، بعد انگیزشی، بعد شناختی دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان نویسنده مسئول- کارشناس ارشد کارآفرینی کارشناس ارشد مدیریت دولتی کارشناس ارشد کارآفرینی مقدمه توانایی انطباق مداوم با افراد از فرهنگ های گوناگون و مدیریت ارتباطات از جمله مهارتهایی محسوب میشود که در قرن بیست و یکم در میان مدیران مورد توجه قرار گرفته است (٢٠١١ ,Tristan).
فرضیه های پژوهش ١-بین هوش فرهنگی و گرایش کارافرینانه افراد در جامعه آماری تحقیق رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
٢-بین مؤلفه های هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینانه افراد در جامعه آماری تحقیق رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
برای آزمون فرضیه اول ، به صورت زیر از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل معادله ساختاری رابطه بین هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینانه افراد جدول٥: برازش مدل مفهومی تحقیق DF CIMN P CMIN/DF GFI CFI IFI NFI RMSEA 19 16/1 0/65 0/84 0/96 1 1 0/91 0 در توضیح مقادیر شاخص های برازش لازم است ذکر شود که شاخص خی دو به هنجار شده ١(CMIN/DF) شاخصی است که به قدر مطلق پسماندها توجه دارد و هرچه به عدد صفر نزدیکتر باشد، خوبی برازش مدل را نشان میدهد (هومن ، ١٣٨٤).