چکیده:
تاکنون در ایران تحقیقی در خصوص بررسی و معرفی الگوی مناسب مکانیابی برای بندر خشک، چه بهطور کلی در سطح کشور و چه بهطور موردی، انجام نگرفته است. ازاینرو، در این پژوهش برآنیم تا با رویکردی راهبردی، شاخصهای مناسب مکانیابی بنادر خشک را استخراج کنیم. با توجه به کارکرد بنادر خشک، این شاخصها باید به گونهای انتخاب شوند که زمینه را برای ارتقای عملکرد رقابتی خدمات بندری فراهم آورند. بنابراین، در تعیین شاخصهای مناسب برای مکانیابی بنادر خشک باید به نیازهای صاحبان بار و ذینفعان صنعت حملونقل توجه شود. برای این منظور، از روش ترکیبی DEMATEL-ANP در شناسایی شاخصهای مورد نظر از طریق تعیین تأثیرات متقابل و نیز اولویتبندی آنها استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شبکۀ حملونقل، هزینۀ حملنقل و نزدیکی به بازار و مناطق تولیدی بهترتیب اهمیت دارند. نتایج این تحقیق، به سیاستگذاران صنعت حملونقل در تدوین نقشة راه مناسب برای مکانیابی بنادر خشک در کشور کمک میکند.
Site selection of dry ports havent been studied in IRAN as a academic research or public research, so The main purpose of the resaerch is to list and prioritise all the factors affecting site selection of dry port in IRAN. These factors are selected according to competetive advantage of seaport performance and considered the needs of customers and actors involved in transportation industry. Then, the causal relationships and relative importance weights of the factors are computed using the ANP and DEMATEL. In conclusion, transportation network, transportation cost and Proximity to market, industrial regieon and market are key factors that should be considered when choosing dry port locations. Further, this paper will provide transportation policymakers with a better understanding of the relevant issues under consideration.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و اولويت بندي شاخص هاي مؤثر در مکان يابي بنادر خشک به منظور ارتقاي عملکرد رقابتي خدمات بندري با استفاده از روش DEMATEL-ANP علي حيدري ١، حسين صفري ٢، فاطمه نريماني ٣ تاکنون در ايران تحقيقي در خصوص بررسي و معرفي الگوي مناسب مکان يابي بـراي بندر خشک ، چه به طور کلي در سطح کشور و چه به طور موردي ، انجام نگرفته اسـت .
درس هاي آموخته شده از شمال هند امکــان ســنجي ايجــاد ترمينــال عربشاهي ، مقايسة تطبيقي مهم ترين تأثيراتي که ايجاد بنادر خشـک مـي تواننـد کــانتينري خشــک در پــس کرانــه منجم ، دادور داشته باشند، به ترتيب ، کاهش ترافيـک حمـل ونقـل (Dry Port) و سيستم جابـه جـايي (1388) جاده اي و توسعة حمل و نقل ريلي ، افزايش اشتغال و کانتينر بين بندر و ترمينال کانتينري خارج سازي عمليات نامرتبط از محوطـه هـاي بنـدري خشک است .