چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی در روابط خریدار-تأمینکننده و عملکرد شرکت خریدار در شرکتهای تولیدی استان قزوین است. فرضیهها با استفاده از نمونهای شامل 113 مدیر خرید و با روش حداقل مربعات جزئی تجزیهوتحلیل شدهاند. یافتهها بیانگر تأثیر مثبت بعد ارتباطی و ساختاری در ارتباطات خریدار و تأمینکننده بوده که رضایت و عملکرد شرکت خریدار را افزایش داده است، اما ارتباط معناداری بین بعد شناختی و رضایت خریدار شناسایی نشده است. در میان شاخصها، اعتماد، تعهد و وابستگی از بعد ارتباطی، و همچنین شاخصهای توسعة تأمینکننده، ارتباطات شبکهای و ارزیابی تأمینکننده از بعد ساختاری در رضایت خریدار تأثیر مثبت معناداری دارند. اما هیچ یک از دو شاخص بعد شناختی تأثیر مثبت معناداری در رضایت خریدار ندارند. درنهایت، رضایت شرکت خریدار از ارتباط با تأمینکننده در عملکرد شرکت خریدار تأثیر مثبت دارد. نتایج این پژوهش مدیران زنجیرة تأمین را در درک صحیح از تأثیرگذاری سرمایة اجتماعی در روابط خریدار-تأمینکننده بهمنظور تحکیم این روابط و بهبود عملکرد رهنمون میسازد.
The main objective of this paper is investigating the impact of social capital on buyer-supplier relationship and buyer performance. Hypotheses test by using of partial least squares technique with a sample of 113 purchasing managers. The results show, relational and structural dimensions have positive impact on buyer-supplier relationship, which lead to increased buyer satisfaction and performance. But cognitive dimension hasn’t positive impact on buyer satisfaction. Among the relational dimension factors, trust, dependence and commitment, and among the structural dimension factors, the network ties, supplier evaluation and supplier development, have a significant impact on the buyer satisfaction while, none of the cognitive dimension factors haven’t significant positive impact on the buyer satisfaction. Finally, buyer satisfaction from relationship whit supplier has a positive impact on buyer performance. The result of this study leads supply chain managers to correct understanding of the impact of social capital on buyer- supplier relationship in order to improve this relationship and performance.
خلاصه ماشینی:
تأثير سرماية اجتماعي در روابط خريدارـ تأمين کننده در شرکت هاي توليدي (مطالعة موردي : شرکت هاي استان قزوين ) صفر فضلي ١، محسن هوشنگي ٢ هدف اين تحقيق ، بررسي تأثير سـرماية اجتمـاعي در روابـط خريـدار-تـأمين کننـده و عملکرد شرکت خريدار در شرکت هاي توليدي اسـتان قـزوين اسـت .
در اين تحقيق ، ارتباطات خريدارـ تأمين کننده با استفاده از نگرش سـرماية اجتمـاعي بررسـي مي شود، زيرا در شرايط کنوني ، مديريت روابط به موارد قانوني و مالي وابستگي کمتري دارد، بلکه بيشتر به فرايندهاي اجتماعي ، مثل اعتماد، تعهد و همکاري داوطلبانه بين شرکت ها، وابسته است (سونهانگ ، استيفن و هوژه ، ٢٠٠٨).
محققان زيادي به بررسي تأثير سرماية اجتماعي در ارتباطات خريدار و تأمين کننده پرداختنـد، اما بررسي هاي بيشتر آنهـا بـه جنبـة ارتبـاطي (فضـلي ، هوشـنگي و حسـيني ، ٢٠١٣؛ کـازينز و همکاران ، ٢٠٠٦؛ جوهانستون ، مک کاچ چـن ، اسـتوارت و کـرود، ٢٠٠٤؛ کوهتـامکي ، وسـالينن ، هننبرگ ، نوديه و ونترسکا، ٢٠١٢) يا فقط به جنبة ساختاري (کاپالدو، ٢٠٠٧) يا بـه ترکيبـي از دو بعد ساختاري و ارتباطي محدود بوده است (آتري و گريفس ، ٢٠٠٨؛ لاوسن و همکارانش ، ٢٠٠٨).
در ايـن تحقيـق ، از شاخص هاي اعتماد، تعهد خريدار، وابستگي ، اجتماعي سازي ، عمل متقابل و ويژگي هاي شخصـي براي سنجش بعد ارتباطي در ارتباطات خريدار و تأمين کننده استفاده شده است .
در اين تحقيق ، از تسهيم ارزش هـا و سرنوشـت مشـترک بـراي توصيف بعد شناختي در ارتباطات خريدار و تأمين کننده استفاده شده است .
Social capital configuration, legal bonds and performance in buyer–supplier relationships, Journal of Operations Management, 29 (4): 277–288.