چکیده:
امروزه دانش موجود در سازمانها از مهمترین داراییهای آنها محسوب میشود. اهمیت این سرمایۀ فکری به حدی است که کسب موفقیتهای اجرایی سازمان ﺑﺪون ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و اﺳﺘﻔﺎدۀ ﺻﺤﻴﺢ از اﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ ارزﺷﻤﻨﺪ، اﻣﺮی ﺳﺨﺖ و گاه ﻧﺎﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ. بنابراین سازمانها در شرایط رقابتی کنونی برای بقای خود، راهی جز بهکارگیری سیستمهای مدیریت دانش مناسب و نهادینهکردن آن ندارند. این پژوهش با بهرهگیری از پویایی سیستم، مدلی برای مدیریت دانش ارائهکرده و در کنار آن به بررسی یک شرکت حمل و نقل برای مطالعۀ موردی میپردازد. بهکمک مدل پیشنهادی، ابتدا دلایلی که سبب ایجاد فاصلۀ زیاد بین وضعیت مطلوب اجرای مدیریت دانش و وضعیت فعلی آن در شرکت مذکور شده، جمعآوری میشوند و پس از آن به ارزیابی این دلایل پرداخته خواهد شد. درواقع این پژوهش تلاش میکند تا با استفاده از مدل پویای ارائه شده، عوامل تأثیرگذار در بهوجودآمدن این فاصله را مشخص کند و با بررسی آن، اهرمهای عملیاتی مناسب را برای برطرفکردن آنها پیشنهاد دهد. نتایج نشان میدهد با تغییر در سطح این عوامل تأثیرگذار، سطح پایگاه دانش سازمان ارتقا یافته و به وضعیت مطلوب نزدیکتر خواهد شد.
Nowadays knowledge of organizations is their most important assets. The importance of this intellectual property is very mush since the organization's executive success without the management and proper use of this valuable resource, is difficult and sometimes impossible. So the only way to survive in the current competitive situations, is to implement appropriate knowledge management system and institutionalize it. In this research, a knowledge management model using system dynamics approach is presented and implied in a transportation as a case study. The reasons for the distance between the desired state of knowledge management in the company and its current state, has been extracted and analyzed by the presented model. In fact, it has been tried to denote the effective factors to make this distance and evaluate the operational leverages for its removal, by using presented dynamic model.The results show that changes in values of these factors, will enhance the organization's level of knowledge base and it will be more closed to desired state.
خلاصه ماشینی:
به کمک مدل پيشنهادي، ابتدا دلايلي که سبب ايجاد فاصلۀ زياد بين وضـعيت مطلـوب اجـراي مديريت دانش و وضعيت فعلي آن در شرکت مذکور شده ، جمع آوري ميشوند و پـس از آن بـه ارزيابي اين دلايل پرداخته خواهد شد.
همچنين در اين سازمان ، فعاليت هايي در زمينۀ طراحي سيستم هاي اطلاعاتي براي ذخيره و به روزرساني دانشي به کار گرفته اند، انجام شده است ، اما با وجود تمامي تلاش هاي صورت گرفتـه ، بررسيها نشان ميدهد فاصلۀ زيادي بين وضعيت مطلوب اجراي مديريت دانش و وضعيت فعلي سازمان وجود دارد.
همچنين بسياري از پژوهش هاي قبل در اين زمينه ، تأثيرات پياده سازي مديريت دانش بر شاخص هـاي عمليـاتي و عملکردي سازمان ها را به کمک پويايي سيستم مدل کرده اند.
در اين پژوهش تلاش شده است تا مدل پوياي جامعي براي مديريت دانش ارائه شود؛ بـه گونـه اي کـه بتـوان از آن در پيـاده سـازي مديريت دانش در هر محيطي استفاده کرد.
در اين پژوهش يکي از مدل هاي فرايندي مديريت دانش مبناي مدل بندي قرار گرفت و براي طراحي مدل پويا از آن استفاده شده است .
نمودارروندنزولي دانش ايده آل برايبازه زمانيسال ١٣٨٥تا١٤٠٠ درضمن همان طور که در شکل ٥ مشاهده ميشود ، دانـش ايـده آل طـي دورة اجـراي مـدل تنزل يافته و مقدار آن به کمتر از ٩/٢رسيده است ؛ چراکه وضعيت نامطلوب سيستم مديريت دانش سازمان ، باعث ايجاد يأس در دستيابي به اهداف شده و سطح ايده آل هاي سـازمان را کـاهش داده است .
A System Dynamics Approach for Knowledge Management and Business Excellence: An Application in Iran.