چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازی (نوع بازی، زمان بازی و نوع اسباب بازی) در رشد روانی کودکان (مهارتهای اجتماعی و هوش) مقطع مهد کودک دبستانهای استان تهران در سال 1391 صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 630 نفر از کودکان مقطع مهد کودک استان تهران در سال 92-1391 بود، که از این میان با استفاده از جدول جسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده 240 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه و چک لیست انجام گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه استاندارد مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، 83/0، و برای پرسشنامه استاندارد هوش تهران- استانفورد- بینه (1388)، 91/0 بدست آمد. همینطور از روایی محتوا و سازه بمنظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد که در روایی محتوا پرسشنامهها مورد تأیید متخصصین مربوطه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار spss در دو بخش توصیفی (میانگین، میانه، واریانس، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودارها) و استنباطی (آزمون خی دو) انجام پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری میان نوع بازی، نوع اسباب بازی و زمان بازی با رشد روانی کودک وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که تأثیر نوع بازی، نوع اسباب بازی و زمان بازی در هوش بیشتر از مهارت اجتماعی در کودکان مهد کودک است.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری میان نوع بازی، نوع اسباب بازی و زمان بازی با رشد روانی کودک وجود دارد.
همچنین یافته ها نشان داد که تأثیر نوع بازی، نوع اسباب بازی و زمان بازی در هوش بیشتر از مهارت اجتماعی در کودکان مهد کودک است .
رشد روانی کودکان بازی ------------------ ----------------- مهارت اجتماعی نوع بازی هوش زمان بازی نوع اسباب بازی شکل ١: مدل مفهومی تحقیق فرضیه های پژوهش عبارتند از: فرضیه ١: بین نوع بازی، و رشد روانی کودکان (مهارت اجتماعی) مهد کودک رابطه وجود دارد.
فرضیه ٣: بین زمان بازی، و رشد روانی کودکان (مهارت اجتماعی) مهد کودک رابطه وجود دارد.
فرضیه ٥: بین نوع اسباب بازی، و رشد روانی کودکان (مهارت اجتماعی) مهد کودک رابطه وجود دارد.
فرضیه ٦: بین نوع اسباب بازی، و رشد روانی کودکان (هوش ) مهد کودک رابطه وجود دارد.
به طور نمونه در مورد فرضیه اول داریم : فرضیه صفر (H٠): بین نوع بازی، و رشد روانی کودکان (مهارت اجتماعی) مهد کودک رابطه معنادار وجود ندارد.
فرضیه یک (H١): بین نوع بازی، و رشد روانی کودکان (مهارت اجتماعی) مهد کودک رابطه معنادار وجود دارد.
بنابراین در سطح اطمینان ٩٥% میتوان نتیجه گرفت که بین رشد روانی کودکان (مهارت اجتماعی و هوش ) و نوع بازی، زمان بازی و نوع اسباب بازی رابطه معناداری وجود دارد.
همانطور که در بخش قبل مشاهده کردید، نوع بازی، اسباب بازی و زمان بازی با رشد روانی کودک شامل مهارت اجتماعی و هوش رابطه دارد.
(2004), Hypractive in the Child Used Computer Games, P: Psychological, Vol: 23 Nomber: 25.